Linnea

    Hej! Jag går just nu allmän linje på folkhögskola för att få ett omdöme som jag kan söka till universitetet med. Jag vill söka till arkitektlinjen, och jag undrar helt enkelt hur många platser som brukar vara tilldelade personer som söker med omdöme från folkhögskola. Finns det någon statistik på detta? För jag har svårt att hitta det. Jag ska utöver omdömet också göra arkitektprovet och högskoleprovet, så jag kommer att hamna i de grupperna också.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    så vitt jag vet så fördelas antal platser utifrån hur många behöriga sökande som finns i varje grupp, alltså om flera sökande med omdöme från en folkhögskola söker samma utbildning som du söker till, får ni (som grupp) fler platser. Det blir känt först efter sista kompletteringsdagen för att det är först då som man vet vem som är behörig sökande. Du kan också kontakta antagning.se eller antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in på. Jag tror du får samma svar som jag ger dig nu. Får du ett annat svar, får du gärna höra av dig. Vi på FRåGA SYV är tyvärr inte allvetande och med den mängd information som finns om yrken och utbildningar, som också är i ständig förändring, finns det utrymme för misstag... för att det som gällde igår kanske inte gäller imorgon.
    Det är bra att du kommer prövas i flera urvalsgrupper. I varje urvalsgrupp får du en ny chans! Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig.
    Hänvisning: antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning

    • Linnea : Tack så mycket för svar, jag ska försöka hitta mer information om det!
    • Julia : Försök få så högt omdöme du kan och så höga resultat både på högskoleprovet och på arkitektprovet du kan! och Lycka till!