Urtė
    Hej, jag undrar vilken behörighet behöver man för att kunna komma in på socialpsykiatrisk vård programmet? Har kollat runt lite och hittar inte, är tacksam för en direkt svar.
    Samt vad kan man jobba som/med efter denna utbildningen, hur ser lön ut och liknande...?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    hv.se/utbildning/program/programmet-for-socialpsykiatrisk-vård  står det är endast Grundläggande behörighet krävs, ej någon särskild behörighet.
    ang. vad man kan arbeta efter det programmet, så står det på webbplatsen, länk ovan, följande: "

    Efter utbildningen kan du arbeta med människor med psykisk ohälsa inom bland annat kommunal psykiatri, rättspsykiatri, behandlingshem för missbruk, behandlingshem för barn och ungdomar, kriminalvård och Statens institutionsstyrelse.
    Studenter som gått programmet arbetar exempelvis som: Personligt ombud, behandlingsassistent, stödpedagog, kriminalvårdare, socialsekreterare inom rehabteam – missbruk och psykisk ohälsa samt behandlingssekreterare. Efter några år i yrket jobbar tidigare studenter även som processledare - temagrupp psykiatri, anbudsansvarig inom bemanningsföretag, vårdenhetschef -rättspsykiatri, Sektionsledare - rättspsykiatri samt verksamhetsledare inom LSS."

    Vad gäller löner, så är det en svår fråga. För det första, så tar det 3 år att gå det programmet och på 3 år kan mycket förändras. För det andra, så finns det ofta stora skillnader mellan olika regioner inom Sverige och även vissa skillnader i lönenivåer, beroende på om man jobbar för en offentlig eller för en privat arbetsgivare. Och pga det är oftast individuell lönesättning, så spelar det också roll vilka övriga meriter man har + hur duktig man är på att förhandla om sin lön.