Milla SYV på FrågaSYV
    Om jag förstår dig rätt, så har du redan fått ut ditt Examensbevis. Det bestäms, enligt reglerna, på förhand - vilka kurser som kommer att läsas som utökade och de markeras med U i examensbeviset. Betyg i U-kurserna räknas in i jämförelsetal i två fall:
    Om en kurs krävs för behörighet
    Eller
    Om en kurs ger meritpoäng.
    Vilka kurser som är U-markerade i ditt examensbevis?
    Prata med din F d skola, SYV och rektor. Om ngt formellt fel har begåtts, kan rektor besluta göra ändring i ditt examensbevis. Se t.ex om utformning av ditt examensbevis överensstämmer med ditt individuella studieplan.
    På egen hand, utan hjälp från rektor, kan du tyvärr inte påverka det alls.
    För att höja meritvärde kan bör du skaffa dig nya betyg i de kurser som är "vanliga" dvs inte utökade.
    Ett annat sätt att konkurrera om plats på högskola är via högskoleprovet.
    Tips om www.yhguiden.se där du kan se om det finns intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare