Elissa

    Hej! Jag är intresserad av grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Jag har tänkt att läsa det vid Göteborgs Universitet på heltid (100%). Jag bor i Helsingborg och jag vill inte riktigt flytta hemifrån men det skulle innebära att jag måste pendla till Göteborg vilket tar minst 2h 30 min och det har jag inget problem med. Men det jag undrar är skulle det funka att pendla från Helsingborg till Göteborg om man pluggar på heltid? Jag har hört att på universitet/högskola är det inte långa skoldagar och att det endast förekommer ett få antal föreläsningar per skoldag så därför skulle jag vilja veta hur ett schema på universitet skulle se ut? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marwa,

    att pendla 2,5 timmar enkel väg är inte rimligt; och speciellt med tanke att det kommer - tyvärr- troligtvis att bli förseningar i trafiken...
    I utbildningen kommer ingå även praktik. Jag vet inte om du ska kunna göra praktik på skolorten (tveksamt) - för att din handledare från skolan kommer behöva besöka dig på din praktik några ggr och då måste hen pendla så långt - vilket jag tror skolan kommer säga Nej till.
    När du ska vara på praktik på heltid eller om det är salskrivning som börjar kl.8.00 och pågår tills du är färdig med din tenta, vilket du kanske inte på förhand kan veta hur lång tid det tar - kommer det bli stora problem för dig.
     Under några veckor kan det - givetvis - vara "halvadagar" i skolan, ex. föreläsning 8.15 till 12.00 på måndag, seminarie kl.13-1645 på tisdag; Grupparbete (när ni själva bestämmer tiden, 3-4 timmar) - på onsdag; och "inläsningsdagar" torsdag och fredag... Under en sådan vecka skulle det gå att pendla, om man var säker på att trafiken inte sviker (men hur kan man vara säker på det?).

    Jag tycker du behöver fundera på att t.ex "veckopendla": om du skaffar "övernattningsmöjlighet" i Göteborg och åker hem till Helsingborg till helgerna och på lov. Jag förstår att det är kanske lättare sagt än gjort, när vi pratar om att skaffa bostad.