Fredrik
    Hej!

    Jag heter Fredrik och tänkte börja läsa en 2-årig utbildning, "Utveckling av e-tjänster", där fokus är på att lära sig om hur man designar och använder e-tjänster. Utbildningen ger inga fördjupade kunskaper i något program, men man lär dig lite om objektorienterad programmering, PHP, HTML/CSS, SQL m.m.

    Jag skulle vara tacksam om ni kunde svara på följande:
    *Tror ni att det är värt att gå utbildningen?
    *Utbildningen leder inte fram till någon särskild yrkestitel, som t.ex. Systemutvecklare, men kan det ändå finnas möjligheter att hitta jobb i t.ex. Göteborg eller Halmstad - större orter jag skulle kunna pendla till? (Jag bor i Varberg, Halland, men i min hemstad kan jag nog inte räkna med IT-jobb.)
    När jag söker efter lediga jobb på Arbetsförmedlingen hittar jag inte något som exakt matchar utveckling av e-tjänster. Skulle ni kunna dela med er av tips till mig när det gäller att hitta praktik/arbete inom mitt område? Är det spontanansökningar som jag får inrikta mig på, om jag inte hittar några utannonserade jobb? Vilka företag/arbetsplatser skulle kunna vara intresserad av min kompetens - är det webbyråer, statliga myndigheters IT-avdelningar eller annat?

    Jag förstår att det inte är helt lätt att besvara mina frågor ovan, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!

    den utbildningen du undrar över ger med stor sannolikhet ingång till ett antal olika yrken, och det är därför svårt att ge specifika svar om en framtida arbetsmarknad. Enligt AF (arbetsförmedlingen) och många sakkunniga, är prognosen att det i den närmaste framtiden blir relativt liten konkurrens om jobben inom data/IT.
    Du kan samtidigt som du söker till högskola-universitet också söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar (det är oberoende av varandra ansökningar), t.ex finns det i Varberg följande yh-utbildningar:
    systemutvecklare-net-campus-varberg
    mjukvaruutvecklare-campus-varberg

    Det som är utmärkande för just Yrkeshögskola är att utbildningarna tas fram i nära samarbete med näringslivet och beviljas starta endast om prognosen är att arbetsmöjligheterna blir goda.

    För yrkeshögskoleutb.inom Data/IT var god se yhguiden.se/resultat?Education.data-it