Johan

    Hej, jag är 30+ och funderar på att skola om mig. I bagaget har jag med mig bl.a. universitetsstudier i statsvetenskap och arbetslivserfarenhet från statlig myndighet. De utbildningar jag kikat på/vill ansöka är 1) Anläggningsingenjör väg och vatten (yh-utbildning 2årig). Enl. Framtid.se så är det 'lätt att få jobb' framåt i tiden - men hur ser det ut för en relativt gammal person utan erfrenhet i den branshen? 2) Lokförare - har ungefär samma fundering där. Dock känner jag inte att konkurrensen är lika hård - eftersom det lär vara relativt få personer med erfarenhet av liknande arbete? Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    yrkeshögskoleutbildning får lov att starta endast om bedömning har gjorts att det kommer bli möjligt få jobb för dem som ska gå yh-utbildningen. Alltså prognosen måste vara "goda utsikter att få jobb", och det gäller alla yrkeshögskoleutbildningar. De beviljas på "kort sikt" - ibland endast för start om några månader, eller på max fyra års sikt, översyn görs kontinuerligt.
    Dock ngn garanti på att få jobb kan man inte få. De flesta får jobb i direkt anslutning till sin yh-utbildning.
    Att man är äldre och med erfarenhet inom andra branscher ser många arbetsgivare som en merit. Men olika arbetsgivare kan också tänka rätt olika.
    Det är, under alla omständigheter, ofarligt att söka utbildning. Bl.a för att det går alltid bra att tacka Nej till erbjuden utb.plats. Så, mitt råd är att söka alla de yh-utbildningar som du är intresserad av. Utbud finns på www.yhguiden.se - och man kan söka många olika yh, alla i första hand, behöver inte välja "i första hand", "i andra hand". Och man kan också komma in på flera olika yh samtidigt och i så fall välja sen vilken utbildning man tackar Ja till.
    Vänligen
    Julia