Kimia
    Hej igen,
    hur ser man på yrket biomedicinsk analytiker utifrån den sociala aspekten?.

    Mvh

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, patientkontakt kan ingå i arbetet inom vissa inriktningar - för BMA, Biomedicinsk analytiker men det finns jobb för BMA där det inte är lika viktigt att vara social. Det går, alltså, att hitta tjänster att söka där man kan klara sig även utan att vara social. Det är givetvis bättre att kunna ta olika jobb - även där man måste vara social men kan man inte det, då har man något begränsade möjligheter till anställning men det kan absolut gå.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Harriet SYV på Kunskapsgymnasiet Göteborg
    Som biomedicinsk analytiker har du direktkontakt med patienter när du tar prover. En del personer kan vara oroliga när t.ex. ett blodprov ska tas. Då är det bra om man kan bete sig lugnande, särskilt om det är barn man tar prov på. Alla biomedicinska analytiker jobbar inte med provtagning. En del jobbar bara på labb där prover analyseras.

    Jag har en tanke här: Ibland kan det vara lättare att bemöta människor man bara har en flyktig kontakt med någon enstaka gång än de kolleger som man möter dag ut och dag in på en arbetsplats. Hur det funkar socialt på en arbetsplats beror mycket på andan i just det arbetslaget.

    Jag förstår det som att du är orolig över att din sociala kompetens inte ska räcka till när du i framtiden har ett arbete. Jag har sett en tidigare fråga som du har ställt här, och du fick bl.a. svaret att man kan träna upp sin sociala kompetens. Jag håller med! Dessutom är man som tonåring omgiven av mest tonåringar, som inte är så lätta att samspela med alla gånger. En del människor kommer mer till sin rätt i en omgivning med vuxna.

    När det gäller det sociala på arbetsplatser föreslår jag att du läser om grupp-psykologi. (Kanske har ni läst sånt i skolan?). t.ex. denna text: http://må-bättre.se/gruppsykologi-teorier/
    • : Tack så mycket för svaret!.Vi läser psykologi på VO,som jag går på.Mvh
    • Harriet : Så du går VO, okej, tyckte kag såg något om det i en annan fråga från dig. Vad tycker du om att läsa psykologi?