Lana
    Hej! Jag är väldigt intresserad av att jobba som läkare eller inom ekonomi i framtiden. Just nu, går jag på IB med Ämnena : HL bio, HL ekonomi, HL Swe B. SL Matte, SL fysik, SL Engelska A. Jag tar också kemi 2 och Sva 2 i svenska systemet. Jag tankar byta fysik SL med Historia SL snart. Hur kommer min programval se ut när jag ansöker in i universitet? Vilka jobb möjligheter får jag? Gäller det samma om jag ska plugga utomlands? Tack för att ni orkar läsa och svara!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja med att råda dig boka tid med Studie- och yrkesvägledare som jobbar på IB-programmet på din skola. Hen är van vid den typen av frågor som du ställer och kan många fler "detaljer" än vi som är allmänna SYV-ar, som inte är experter på just IB.

    Annars, så behöver man inte ha läst fysik på gymnasial nivå om man vill komma in på ekonomiutbildningar på svenska lärosäten: högskolorna-universiteten.
    Inom svenska språket behöver man kunskaper motsvarande Svenska 3 godkänt betyg, detta för grundläggande behörighet till högskolestudier.