Tatiana
    Hej

    Jag skulle vilja komma in på juristprogrammet i Stockholm, dock så förstår jag att det krävs en del höga betyg/poäng för att komma in på denna linje. Jag just nu har precis påbörjat studier för juristlinjen i England men känner att det inte är något för mig och skulle vilja flytta hem igen, jag har även gjort klart min Matematik 2B på komvux och undrar hur mina chanser ser ut för att komma in på juristlinjen i Stockholm? Är det mer meriterande att jag studerat juridik några få månader här i England eller utomlands rent allmänt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    när man söker till grundutbildningen på svenska lärosätena så brukar det inte spela roll om man läst på högskolenivå förut (och detta oavsett om man läste i Sverige eller utomlands) utan man konkurrerar i betygsgrupper med sitt meritvärde och i HP-urvalet med resultatet av högskoleprovet.
    Nere ser du antagningsstatistik för juristprogrammet på stockholms universitet:

    Alltså i både direktgruppen (BI) och i kompletteringsgruppen (BII) brukar man behöva ha över 20.00 i meritvärde och det betyder att alla A-betyg från gymnasiet (eller i examensbevis från komvux) räcker inte utan man måste även ha några meritpoäng, extrapoäng.
    Att man har tidigare läst på juristutbildningen i några månader utomlands skulle kanske ge ett litet "plus+" i kanten om möjlighet till AU öppnades. Om AU bestämmer varje lärosäte självt. Om vad AU är - allmän info - var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola