Miranda

    Hej! Jag vill plugga socionom i karlstad och vill veta hur ni ser på mina möjligheter. Jag har runt 18,35 i meritvärde och om man kollar på tidigare terminers statistik så blir jag osäker på om jag har chans att komma in i höst 2020. (har inte gjort hp)

    • elev : känns som alla vil bli socionom nuförtiden haha
    • Mikael :

      Socionom är ett populärt yrke; socionomprogrammet ges på många lärosäten.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda!
    till HT19 säger antagningsstatistiken att socionomprogrammet i Karlstad "krävde" högre meritvärde i direktgruppen, jämfört med kompletteringsgruppen, vilket är ganska ovanligt; det brukar vara tvärtom_ Jag vet inte om du kommer prövas i BI eller i BII.
     Skulle du sökt med ditt meritvärde för ett år sedan och prövats i Kompletteringsgruppen (BII) skulle du kommit in, men ej i direktgruppen /BI/.
    Ingen kan säga om du med ditt meritvärde kommer in eller inte. Ingen vet vilka betyg som sökande till samma utbildning kommer att söka med (eleverna i år3 på gymnasiet får ju sina betyg i början på juni och sista kompletteringsdag med betyg är 18 juni 2020).

    Antagningsgränserna till start på våren brukar vara lägre. Om du inte kommer in nu till hösten, är mitt råd att du försöker höja ditt meritvärde; gör också högskoleprovet (om möjlighet till det ges) och söker till start på våren 2021.
    Hälsningar och Lycka till!
    Mikael