Karing
    Hej! Jag är en gymnasieelev som just nu går andra året. Jag vet idag vilken högskola jag vill gå på, och har beräknat att jag inte riktigt har möjligheten att, med god marginal, möta dem tidigare årens antagningspoäng.

    I ettan var inte jag engagerad men lyckades trots det få bra betyg, men fick 2 stycken C som kommer att dra ned mitt snitt ganska rejält.

    Hur ser möjligheten ut för att göra prövning?
    alternativt läsa kursen/kurserna igen för att höja betyget?

    Är det troligt att jag blir godkänd till komvux eller vart jag nu läser upp betygen ?

    Jag är en elev med snitt 19 meritvärde (rundat lite uppåt) idag och kommer troligtvis gå ut med 19.3 - utan meritpoäng.

    Högskolan jag vill anta har nämligen ganska hög antagning och jag vill med god marginal söka in dit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Philip!
    Jag vill börja svara med att ge dig ett råd att även göra Högskoleprovet. Med det resultatet kommer du prövas i HP-urvalet och har ännu en till (extra) chans att komma in på "din" högskoleutbildning!
    ***
    Vad gäller möjlighet att höja betygen efter gymnasiet, så är det genom att läsa på komvux eller genom prövningar. Som situationen/reglerna är nu så kommer du söka till komvux för att läsa kurserna - i den kommunen där du är folkbokförd. Men vad gäller prövningar - ska du kunna söka i hela Sverige var du kan göra prövningar.
    Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund, alltså de som ej har grundskolekompetens och ju mer utbildning man har, desto svårare blir det att komma in på komvux, men alla får söka och man kan också ha tur och komma med (om pengarna räcker även för att köpa platser för de som vill "konkurrenskomplettera"). Men konkurrenskomplettering menas att man redan är behörig men vill höja meritvärde för att vinna i konkurrensen.

    Tips! gör ditt bästa i alla kurser du läser på gymnasiet nu och försök få så höga betyg du kan! Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Försök få läsa kurser (t.ex under årskurs 3) som kommer ge dig meritpoängen! Om meritpoängen - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    • Karing : Tack för ett snabbt och utvecklat svar med bra tips. Gällande HP & Skolbetygen har jag faktiskt gjort HP senaste omgången, men denna gång prioriteras inte folk under 19 år pga. corona restriktioner. Och angående betygen så är det omöjligt att få en väldigt god marginal som jag vill få på grund av mina tidigare betyg (presterar alltså på A nivå, och planerar att göra det i alla resterande kurser.) Och tyvärr tillämpar inte den skolan jag vill studera på meritpoäng - men oavsett detta är jag enormt tacksam för goda och välutvecklade svar =). Kanske borde ha formulerat texten så att det var tydligare.
    • Karing : Generellt sett - får "alla" möjlighet till prövning? Ifall jag är snabb med att anmäla tid, är det då sannolikt att jag "kommer in"?
    • Anna : De som inte längre är gymnsieelever, får anmäla sig till prövningar i alla de olika städer (kommuner). Du får då söka i alla de olika städer i Sverige - var du kan anmäla dig. Finns ingen sammanställning var prövningar erbjuds. Någonstans och någon gång borde man kunna anmäla sig - om man är envis och beredd att åka långt för att göra prövningar.
    • Karing : Vilket jag då kan tolka som att med en grym drivkraft, så kan mani princip garantera sig själv möjlighet till prövning =)
    • Anna : ja, så kan man kanske säga! :)
    Läs alla kommentarer