17 år

    Jag studerar just nu heltid på en distans allmänkurs på folkhögskola. Dock så funderar jag på att studera allmän kurs på halvtid istället och kanske börja på yrkesvux när jag kan. Ser omfattningskravet för att bli behörig till högre studier annorlunda ut om jag studerar på halvtid även om jag studerar klart alla ämnen jag behöver för behörigheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej R,
    var god läs information på folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/hogskolayrkeshogskola/grundlaggande-behorighet - min tolkning av reglerna är att i fall man läser på halvtid, tar det dubbelt så lång tid, t.ex skulle man läsa hela utbildning på en av de allmänna kurser på gymnasial nivå på halvtid, skulle det ta 6 år. På heltid läser man samma omfattning på 3 läsår. Grundregeln, som jag förstår den, är att för att få studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola ska man uppnå viss kunskapsnivå men även ska ha läst på gymnasienivå i minst 3 år på heltid (sammanlagt på gymnasiet och på folkhögskolan, på gymnasial nivå alt. om man tillgodoräknar sig gymnasial utbildning från utlandet); eller att man ha läst på halvtid i 6 år, eller en kombination: att man ha läst i t.ex två läsår på heltid och i två år på halvtid (så att det sammanlagt kan omräknas till "3-års studier på gymnasial nivå på heltid").
    Men jag har själv inte läst på en folkhögskola, jag har inte heller jobbat på någon folkhögskola. Jag har endast allmän kunskap om reglerna kring omfattningskravet som finns inom folkhögskola. Du får gärna kontakta den folkhögskola från vilken du vill få studieomdöme om grundläggande behörighet och ställa din fråga till de som jobbar på den skolan.