Lovisa
    Hej! jag vill utbilda mig till trädgårdsmästare. eftersom jag har svårt för teoretiska ämnen så vill jag inte läsa på universitetet, utan jag vill gå en YH-utbildning istället. Så jag vill läsa trädgård och anläggning på Komvux. För att få behörighet till att läsa en YH-trädgård utb. jag har sökt två olika skolor, men kommer inte in för att jag är FÖR KÖGT UTBILDAD (vilket skämt!! hur kan jag som endast har läst ett gymnasieprogram vara för högt utbildad!! men jaja värden är skev o det får vissa individer lida för mer än andra) Så hur på hela jorden ska jag kunna få behörighet till att läsa ett YH-trädgårdsprogram, när jag är för lågt utbildad för att komma in på YH, men när jag söker en sola för att just få den behörig jag behöver så är jag för HÖGT utbildad! finns det någon skola jag kan gå i detta land som inte kostar typ 60 000kr och som sånna "väl utbildade" som jag har möjlighet att bli antagen på? vad jag har hittat finns det bara Komvux utb att välja på. Eller vet ni något om inte jag vet???
    Tack för svar! /En väldigt besviken framtida trädgårdsmästare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa!

    Mycket tråkigt att du inte kom in på de utbildningar du sökte!

    Så vitt jag kan se, så finns det "restplatser" på http://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare-park-och-kulturlandskap och det betyder att de kan ta in en "obehörig sökande" om de bedömer att du har förutsättningar att klara av utbildningen trots att du inte har alla de betyg som egentligen krävs. Råder dig att kontakta skolan snarast möjligt.

    Den här http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-enkoping/tradgardsmastare planerar att starta i slutet på febr 2016 och den här http://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsmaestare-park-kulturlandskap har planerade starter aug 2015 och aug 2016. Den här distansutbildning planerar starta i slutet på okt 2016 http://www.yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/arbetsledare-specialisering-traedgard och jag råder dig söka alla YH inom Trädgård, oavsett vad de skriver om behörighetskraven. En YH utbildning har möjlighet att ta in upp till 20% sökande som formellt sett saknar behörighet. Det är i så fall utbildningsansvarigas bedömning som gäller.

    Om du inte får plats på Komvux (pga att de bedömer att du är "för högt utbildad") är det jobb eller praktik inom Trädgård, plantering eller liknande som jag råder dig att söka. Varje timme arbete eller praktik inom rätt bransch kan vara "guld värt" när man söker till YH.

    Alla de olika YH inom Trädgård ser du på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Trädgård

    Se även på https://www.folkhogskola.nu/Kurser/Amnesomraden/Halsa--Miljo--Natur/Tradgardskurser/?take=9 vilka Trädgårdskurser som finns inom Folkhögskola.

    Jag råder dig söka alla YH inom Trädgård, söka jobb och praktik och till folkhögskola och även till Komvux (detta trots att Komvux har sagt att du är "för högt utbildad"). Detta med "för högt utbildad" är inte "hugget i sten". Enligt Vuxenutbildningsförordningen är det "personer med kort tidigare utbildning" (och här menas det i första hand de som saknar grunda och i andra hand de som helt saknar gymnasiet) som prioriteras men om det finns pengar i budgeten kvar, så tas även övriga in. Det kan i vissa kommuner ändras mycket från år till år - vad pengarna räcker till.

    Sök därför allt på en gång och vi håller tummarna! Får du flera platser samtidigt, kan du välja sen vad du tackar ja eller nej till.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare