Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda;
    oftast ombeds du när du gör ansökan till gymnasiet uppge vilket språk du vill läsa och svara på frågan: om du är nybörjare i det språket eller om du ska läsa fortsättnignskurser.
    Sedan ser man i Slutbetyget från grundskolan: om du har betyg (även om det är F) i t.ex tyska då är eleven inte nybörjare utan läste det språket på grundskolan. I fall det i Slutbetyget från grundskolan ej nämns tyska, då antar man att eleven är nybörjare i det språket.
    Finns dock många olika situationer, t.ex kanske eleven ej har tyska i Slutbetyget från grundskolan, men i själva verket kan mycket tyska (av ngn anledning...) och då brukar eleven börja på kursen Tyska 1 (nybörjarkurs) men när läraren märker att eleven är för duktig (överkvalificerad) föreslår läraren att eleven går över till en högre/svårare kurs.
    Hälsningar
    Mikael