Anton
    Hej! Nu frågar jag igen som ni skrev

    Vi behöver veta följande:
    1) fick du Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?

    Svar: Slutbetyg
    2) I fall du fick Slutbetyg - hur många poäng IG har du i det?

    Svar: 4 st men kompletterar och har kompletterat på komvux.
    3) Har du minst G i följande kurser:
    Svenska /eller Svenska som Andra språk/ B
    Engelska B
    Historia A
    Samhällskunskap A?

    Svar: Läser Engelska 6 på komvux nu och kommer få E i det ämnet.

    Du skriver att du gick ut gymnasiet 2011. Vad för sort utbildningsdokument fick du då? Det är väldigt olika regler för innehavare av Slutbetyg och Samlat betygsdokument. Det är långt och krångligt att skriva om alla regler i de båda fallen. Uppge i stället om du har fått Slutbetyg eller ett Samlat betygsdokument?
    I vilket fall är det bråttom nu - för att övergångsperioden kommer att upphöra den 30 juni 2015 och om du inte kompletterar dina gymnasiebetyg innan dess - måste du i fortsättningen läsa till Gymnasieexamen som har många fler obligatoriska kurser och är svårare att uppnå, tar längre tid.

    Svar: Här skriver ni att det är 30 juni 2015 men det är helt för det är 2016 istället.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    du som har Slutbetyg från 2011 behöver för Grundläggande behörighet Godkända betyg i minst 2250 poäng
    och av dem måste följande kurser vara godkända:
    Svenska A och B,
    Engelska A och Matematik A.
    Läs på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/.

    Särskild behörighet till just den utbildningen som du vill söka, är som följer:
    Svenska /eller Svenska som Andra språk/ B
    Engelska B
    Historia A
    Samhällskunskap A.

    För att bli behörig måste du uppfylla både krav för Grundläggande & för Särskild behörighet.

    Angående tid för komplettering av betyg så uppges den 30 juni 2015 som sista dagen man kan få ut Slutbetyg men du har redan Slutbetyg. Dock, ger inte ditt slutbetyg Grundläggande behörighet. Vår tolkning av reglerna är sådan: komplettering med kurser så att du får Grundläggande behörighet bör ske senast den 30 juni 2015 och efter det behöver du läsa fler kurser pga kraven för att få ut Gymnasieexamen är högre än dem, som är för att få ut ett Slutbetyg: t.ex. för att få ut Gymnasieexamen som ger Grundläggande behörighet behöver man minst betyg E i en kurs Svenska /eller svenska som andra språk/ 3 = Svenska C.

    Du kan med fördel vända dig till Antagning.se - https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/. Så som vi tolkar reglerna, så råder vi dig att komplettera med kurser för Grundläggande behörighet snarast för att inte riskera behöva läsa ännu fler kurser efter 30 juni 2015.
    För Särskild behörighet kan du komplettera senare och söka med dina betyg till höstterminen 2016.

    Du kan även vända dig till SYV på den utbildningen dit du vill söka och även passa på och fråga om de kan tänka sig pröva dig på "reell kompetens": man kan ansöka på REELL KOMPETENS (en sort undantag) - då alla dina meriter vägs in (arbetslivserfarenhet, språkkunskaper, engagemang i olika organisationer mm) och du kan bedömas vara Behörig även om du formellt sett inte är det. För att kunna bli antagen på Reell kompetens, måste man oftast även göra Högskoleprovet (för att ha någonting att konkurrera med om den utbildningsplats).

    Hoppas det går bra för dig och att du kommer in på din drömutbildning!
    Mvh
    Mikael SYV

    Hej Anton,
    på Skolverkets hemsida http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/gymnasieutbildning står det att Prövningar i de gamla kurser kan göras senast 30 juni 2016.
    En prövning är inte detsamma som läsa en kurs.
    Det kan även tas avgifter för prövningar /t.ex. 500 kr. per kurs är vanligt att prövningsenheterna tar ut/ och man studerar på egen hand /ibland finns det tillgång till handledare - om man kan komma vissa tider & ställa frågor... eller via epost-frågor/svar/ men det är inte någon undervisning, det är självstudier. Det passar inte alla att göra prövningar. Vissa personer föredrar göra prövningar och det är bra att det finns valmöjlighet: att läsa en kurs eller göra prövning i den.

    Flera skillnader finns: när man gör prövningar, är man inte "studerande" på det sättet som CSN accepterar. Man har inte rätt till Studiemedel när man gör prövningar.

    Angående komplettera Slutbetyg som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier, så tycker jag att du bör i första hand läsa de kurser som just krävs för att du får Grundläggande behörighet - och att du i andra hand, senare, kompletterar med övriga kurser (för Särskild behörighet). Detta pga att Grundläggande behörighet krävs för ALLA högskole & yrkeshögskolestudier.
    Särskild behörighet är väldigt olika för olika utbildningar och du kanske om några år kommer på att du vill utbilda dig till ngt. yrke, som du idag inte ens tänker på - och det kommer alltid att finnas möjlighet att komplettera för just Särskild behörighet, men grundläggande behörighet är det bra att skaffa sig så fort som möjligt - för att det sedan minst två år tillbaka NYA HÖJDA KRAV på Grundläggande behörighet som inbegriper Svenska 3 /gammal kurs Svenska C/ & det redan är på undantag som man kan komplettera enligt de gamla, lägre krav.

    Om du inte hinner komplettera för Grundläggande behörighet innan 1 juli 2015 - så tycker jag du bör för säkerhets skull ställa frågan till Antagning.se. I värsta fall får du då komplettera även med Svenska 3 om det skulle behövas. Det är ju inte omöjligt att åstadkomma.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV
    • Anton : Nej, det är inte 30 juni 2015. De har ändrat och är 30 juni 2016 istället.
    • Mikael : Tack för din kommentar! Jag skriver ett svar till dig nu.