L
    Jag undrar vad som är bäst att läsa på universitetet om en vill jobba med rättvisefrågor/mänskliga rättigheter.
    Har dom som studerar kandidatprogram och/eller masterprogram inom tex mänskliga rättigheter lätt för att få jobb som har att göra med mänskliga rättigheter?
    Är det lätt att få jobb relaterade till rättvisefrågor/mänskliga rättigheter som jurist (tex asylrätt, internationell rätt, barnrätt, jobb på organisationer som tex rädda barnen och amnesty), eller är det hård konkurrens?
    Jag har läst att det generellt inte är stor efterfrågan på samhällsvetare och misstänker därför att det är väldigt svårt att få jobb inom rättvisefrågor/mänskliga rättigheter.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa;

    svar på din fråga beror på flera olika "moment" och "detaljer". Om man har juristexamen och söker jobb inom Mänskliga rättigheter - är det en situation. Om man är Beteendevetare med endast någon juridisk kurs i sin examen - är det en helt annan situation.
    Sedan behöver du ju bara "ett jobb" och det räcker att en person bestämmer sig för att gå i förtidspension, och tjänsten blir ledig i förtid - och du söker ... så kan du få jobbet. Ibland kan man ha tur. Och någon kommer ju faktiskt att få jobb även inom mänskliga rättigheter, även om det kanske är svårt och hård konkurrens, och då varför inte du? Varför kan det inte vara just du som får ett sådant jobb?
    Mycket handlar om din motivation, dina kontakter och om du får lite tur eller inte... men är man duktig och motivetad och kämpar på, så brukar det i allra de flesta fallen lösa sig; dock kan det ta lite tid innan det händer.
    Så, jag tycker så här: om det är din dröm och du känner starkt för det -kör! Fråga SYV kommer att heja på dig och hålla tummarna!

    Vänligen och Lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Tips: om du på sikt vill få jobb inom någon hjälporganisation, som t.ex Röda korset eller Ämnesty - börja engagera dig i den organisationen som medlem/volontär; och helst också i några andra hjälporganisationer. Genom att engagera dig - skaffar du både meriter och kontakter; sedan, när du har din utbildning färdig, vinner du mycket i konkurrensen om jobbet, om du har varit medlem under flera år och deltog och bidrog på olika sätt. Det är en stor merit när du söker den typen av jobb.
    Sedan är det ju också bra att engagera sig i de frågorna, även om man ej får ngt jobb inom det... för att det är rätt sak att göra! Och du är ju speciellt intresserad inom det område - så finns det ännu fler orsaker för dig att bli medlem och engagera dig så mycket du hinner och orkar och har råd med!

    • : Tack för ditt svar!
    • : Menar du att det är lättare om en har juristexamen än om en är beteendevetare?
    • Milla : Beteendevetare är ett samlingsnamn för många olika utbildningar med olika inriktningar. Se gärna https://www.framtid.se/yrke/beteendevetare Fråga gärna hos de arbetsgivare där du vill få anställning, men enl. vad jag vet - så skulle jag råda dig att Antingen försöka bli Jurist med inriktning på Internationell rätt/Mänskliga rättigheter; eller läsa Rättsvetenskapligt program med internationell inrikning eller inriktning på mänskliga rättigheter.