Alexander

    Hej. Vilka kurser räknas in inom det jämförelsetal som krävs när man ska söka in till Handelshögskolan i Stockholm via Högskoleprovet? Alltså, bör jag räkna in de kurser som ger merit, i mitt fall Matematik 5, Engelska 7 och Franska 3, i jämförelsetalet eller ska jag exkludera dem vid beräkningen då jämförelsetalet inte inkluderar meritpoäng? Har frågat Handelshögskolan om detta men de vet inte och har själva frågat antagning.se utan framgång. Skulle vara oerhört tacksam för svar.

    • Anna : Har du några U-kurser (alltså markerade i ditt examensbevis med "U"= utökat program); om du ännu inte fick ut ditt exam.bevis - har du läst på Mer än Heltid och kommer ha betyg i fler än 2500 poäng? eller har du läst ett vanligt program som de flesta gör och kommer ha betyg i 2500 p?
    • : Hej Anna. Nej jag har inga U-kurser i mitt examensbevis. Jag läste ett vanligt naturprogram och kommer ha betyg i 2500p.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    svara gärna på frågan som jag ställde i en kommentar till din fråga.
    Annars, så gör ditt bästa i alla kurser du läser för att du vet inte om du i framtiden kommer behöva de betygen (även om de ej skulle spela roll just vid ansökan till en viss utbildning - på kort sikt).
    Den privata högskolan, HHS i Sthlm, har behörighetsreglerna som avviker från de flesta andra lärosäten i Sverige: de kräver bl.a att man ska ha lägst C i betyg och att man ej får räkna med Meritpoängen. Eftersom de ställer upp egna regler, kan de också förändra de reglerna när som... så vi på Fråga SYV kan egentligen inte svara på den frågan, för att det som gällde igår kanske inte gäller imorgon (om HHS bestämmer sig för att ändra sina regler...).
    Det är enklare att svara om du i ditt examensbevis inte kommer ha några "U"-markerade kurser (då räknas alla betyg in, men inte i GA, gymnasiearbete), men om du kommer ha "U"-kurserna (alltså om du får betyg i ditt exam.bevis som överstiger 2500p., då är det svårare - för att enl.de "vanliga regler" räknas betyg i U-kurser endast i 2 fall: om kurserna krävs för behörighet eller om de ge meritpoäng; HHS accepterar inte meritpoängen, i alla fall som det är nu (men de kan ju också ändra sig...) - och då skulle jag gissa på att av de "U"kurserna kommer kurser som krävs för behörighet räknas in, men inte de kurserna som ger meritpoäng (för att de till just HHS ger ju Inte meritpoäng, för HHS erkänner inte meritp.).
    Vänligen
    ANNA

    • : Räknas alltså de kurser, i mitt fall Matematik 5, Engelska 7 och Franska 3, som ger meritpoäng i jämförelsetalet även fast de inte räknas med i den fullständiga siffran?