Vanessa
    Jag studerar just nu första terminen på Socionomprogrammet men har egentligen hela tiden känt mig tveksam över ifall jag har valt rätt utbildning. Jag har funderingar på att söka in till juristprogrammet. När jag sökte in till högskolan så stod det mellan jurist och socionom. Jag var väldigt osäker till och med när jag sökte så risken att det skulle bli fel utbildning var väl 50%.

    Tankar kring socionom:
    * Stämmer de extremt låga lönerna man kan läsa om? Har läst på många ställen att de flesta socionomer ligger runt 20-25 k före skatt vilket är lägre än arbeten som butiksbiträde.
    * Vad kan man jobba som efter utbildning förutom socialsekreterare, behandlingsassistent eller kurator? Jag har inget intresse av något av dessa yrken, och vill inte jobba på socialtjänsten. Jag vill kunna nå höga positioner också, inte vara lägst inom varje område. Jag är inte intresserad av äldrevård så enhetschef känns inte alls intressant. Innan utbildningen tyckte jag att programmet kändes brett men nu känns det väldigt smalt.
    * Kan man vara selektiv i sin empati? Jag har exempelvis stor empati för flyktingar men känner noll empati för missbrukare. Är det lämpligt att inte ha empati för alla grupper av människor- som socionom?

    Tankar kring jurist:
    * Stämmer de väldigt höga lönerna runt 55-60 k i snitt?
    * Hur ser konkurrensen ut på arbetsmarknaden, är det svårt/lätt att få jobb?
    * Har hört att betygen spelar stor roll för vilja tjänster man kan få sedan. Är det så att högsta betyg krävs på alla kurser för att få bästa jobben sedan?
    * Är det mycket individuella arbeten eller grupparbeten på utbildningen? Jag tycker inte om grupparbeten vilket är negativt för på socionom är det enbart grupparbeten, endast tentorna är individuella.

    Andra frågor:
    * Vilket yrke passar bäst för en introvert person?
    * Vilket yrke passar bäst för en person som är driven, ambitiös och siktar väldigt högt. Jag vill som sagt nå höga positioner och kunna göra karriär.
    * Vilka karaktärsdrag är viktiga att ha om man jobbar som socionom respektive jurist?
    * Hur stor vikt borde man lägga vid att skillnaden på lön, status och prestige är ganska enorm? Folk överlag ser upp till jurister och ser ner på socionom. Folk dömer mig som att jag inte vore intelligent för att jag studerar till socionom. För mig är lönen, statusen och prestigen ganska viktig. Framförallt lönen spelar stor roll för mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    mitt råd till dig blir att du söker till juristprogrammet och OM DU KOMMER IN - då kan du på allvar fundera på om du vill byta eller inte.
    Det är mycket svårt att komma in på juristprogrammet pga mycket hård konkurrens. Även om man har alla A-betyg är det inte säkert man kommer in på juristprogrammet.

    Så - innan du kom in på juristprogrammet, kan du inte veta om du blir antagen eller inte.

    ***

    Ang. socionomyrken>> - så finns det många olika socionom-yrken och många olika möjligheter med socionomutbildningen "i bagaget". Om inte annat kan man få jobb som Arbetsförmedlare>> eller som Utredare på FK>>.

    Om du idag ej har ngt. annat realistisk och säker alternativ, t.ex jobb som du vet att du kan få snabbt - då är det inte bra att bara "hoppa av" utbildningen (såvida det inte är att du känner att "vad som helst är bättre än det här...") - i så fall kanske man bör hoppa av och hoppas på det bästa: att du snabbt kan få jobb eller inom kort kommer på en annan utbildning.

    Att inte ha någon sysselsättning och ingen inkomst är ju inte alls roligt. Det är inte heller roligt att gå en utbildning där man inte trivs, det förstår jag.
    Men vilka alternativ har du nu?
    Sök andra alternativ/möjlgiheter och när du har val - att byta till jobb eller till en annan utbildning, det är då först då du egentligen har ngt. val.
    Som det är nu så kan du hoppa av utbildnignen och göra vad?

    Hälsningar

    Mikael SYV