Teklit
    Jag läste undersköterska på Komvux i gymnasienivå(1350 poäng) i Stockholm kommun. Nu planerar jag att studera vidare på Yrkeshögskolan/Universitet. Hur ska jag planera mina studier? Ska jag till exempel läsa svenska som andraspråk 1, 2 &3, Engelska(som jag är i nivå Eng. 5 ), samt Matte för att få minst 2400 poäng? Kan jag få gymnasieslutbetyg genom att läsa dessa ämnen och samla2400 poäng för att bli behörig till Yrkeshögskola eller Universitet? Hur ska jag uppnå mitt högre studie mål?
    Tack!
    Teklit

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Därför kan du söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av och du har en chans att komma in, även utan examensbevis från gymnasiet.

    Det är en helt annan sak om du vill komma in på högskola-universitet. I så fall måste du bli behörig och för att bekräfta grundläggande behörighet kan du ta ut examen på komvux (som är en väg att gå); andra vägar är: omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskolan (som man kan få om man läser en allmän kurs) eller så kanske du har gymnasial utbildning från ett annat land? Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet kan du bli bedömd ha grundläggande behörighet med hjälp av endast några få gymnasiala kurser.
    Men särskild behörighet måste man alltid ha om man ska ha en chans att komma in på en svensk högskoleutbildning. Särskild behörighet är olika för olika utbildningar. Vilken eller vilka eftergymnasiala utbildningar är du intresserad av?

    Om du vill ta ut examensbevis från komvux, rekommenderar jag dig att göra planering tillsammans med studie- och yrkesvägledare (SYV) på komvux. Om du vill att ditt examen ska ge dig högskolebehörighet, behöver du ha godkända betyg (bland annat) i svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3 samt i engelska 5 och 6. Vilka övriga kurser som ditt examensbevis ska innehålla är det bäst att du tar upp med SYV på komvux. Men godkänt betyg i Matematik 1 måste du under alla omständigheter ha samt även minst en kurs inom ämnena: historia, naturkunskap, religionskunskap och samhällskunskap. Även godkänt betyg i kursen Gymnasiearbete (GA) är ett måste om du ska kunna ta ut examensbevis.
    Om du idag har 1350 gymnasiala poäng, kommer du behöva läsa i minst två terminer till på lite mer än heltid.