Carl

    Hej! Kan du/ni ge förslag på tillväga gångssättet till följande utbildningar? Tycker allt är förvirrande och krångligt, därav gärna ett lättläst svar XD 1. Börsmäklare 2. Finansiell analytiker Gällande finansiell analytiker har jag hittat följande utbildning https://academyonline.se/finansiell-analytiker .. Har dock svårt att förstå hur utbildningen kan leda till någonting apropå att tidsintervaller saknas, samt att examinationsformer verkar för lätt för att det ska vara seriöst där endast inlämningsuppgift verkar genomföras! 3. Aktiemäklare Ni får gärna ytterligare skriva om det råder balanserad respektive hög eller låg arbetstillfällen gällande yrkena.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carl!
    De svenska mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning. Jag rekommenderar akademiska utbildningar, alltså utbildning på högskola eller universitet: i första hand civilekonomprogrammet eller civilingenjörsprogrammet med inriktning Industriell ekonomi och i andra hand - kandidatprogrammen i ekonomi (också de på högskolenivå, alltså på en högskola eller på ett universitet). Du får gärna kika på vad som sägs om utbildningar i yrkespresentatioenr på www.framtid.se bl.a i presentationen yrke/finansiell-radgivare
    Ang.utbildningen som du länkar till: det är inte en högskoleutbildning utan en privat utbildning där du köper din studieplats.

    • : hej, tack för svar!! När du skriver "har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör" menar du alltså att det inte är ett krav? Men isåfall hur går man vidare från civilekonom till mäklare inom finans? Min andra fråga är gällande tillvägagångssättet till aktiemäklare som du beskriver, hur får man denna swndsec-utbildning?
    • Anna :

      Se gärna info på swedsec.se/licensiering - man ska först bli anställd på "finans-marknaden" och först efter det kan söka licensiering hos Swedsec. För att kunna bli anställd behöver man lägst kandidatexamen inom ekonomi, alltså 3-årig ekonomisk utbildning från en högskola eller ett universitet.
      OBS! civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. Viktigt att det är inriktning IND.ekonomi och inte "vilken som helst" civilingenjör. :)