Anonymes

    Hej, Jag ska snart börja mitt sista år på gymnasiet. Jag har i hela mitt liv funderat på att bli arkitekt. Jag är dock orolig att inte betygen räcker till. Jag har nyligen funderat på att studera i Umeå, och läsa tekniskt basår, men fick reda på att det inte ger någon garantiplats till arkitektprogrammet. Hur ska jag ta mig vidare? Jag vill verkligen läsa till arkitekt, men vilket är det bästa sättet att få en plats i just Umeå. Jag vill inte lägga ned tid på att göra ett högskoleprov, för jag ser inga möjligheter att ta mig in i programmet genom den vägen. Jag vill verkligen uppnå denna dröm, det skulle vara tacksamt om någon kunde ge mig tips på hur jag ska ta mig vidare.

    • lisa837659 : Hej, det är tyvärr svårt att säga vad du kan göra om du inte vill skriva HP (jag skulle nog rekommendera att testa ändå, det kan verkligen öka dina chanser att komma in: om flera sökande har lika meriter kan universitetet eller högskolan använda prov - t.ex. HP, intervjuer eller lottning för att skilja sökande åt i betygsgruppen) och du vill läsa just i Umeå. En möjlighet kan vara att leta reda på vilka program som finns i Umeå och rangordna dem så att du har en "Plan B/C/D" osv. i fall du inte kommer in. Annars, om kan tänka dig läsa ett liknande program det finns en civ.ing program i Luleå som heter "Civilingenjör Arkitektur" (https://www.ltu.se/edu/program/TCARA/TCARA-Civilingenjor-Arkitektur-1.76852) eller ett landskapsarkitektprogram på SLU - Uppsala/Alnarp (https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/landskapsarkitekt-ultuna/) samt olika byggnadsingenjörsutbildningar med inriktning arkitektur.
    • Anna :

      Bra förslag! Tack Elisa! Jag vill också nämna Allmänna kurser på folkhögskolorna - på ett läsår (om du innan des har 3-årig gymnasial utbildning) kan du uppnå Omödme om grundläggande behörighet och om du får högsta omdöme (4.0) kan chans finnas att komma in på en högskoleutb. i BF-urvalet där sökande med omdöme från en folkhögskola konkurrerar om utb.plats. Läs också mitt svar där jag nämner Arkitektprovet, info om Meritpoängen och tipsar om att titta på yrkeshögskoleutbildningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte tror på alternativet "högskoleprovet", då är det att Höja ditt meritvärde som gäller. Om du inte redan har max antal meritpoäng (engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller högre mattekurser - då för Arkitektprogrammet krävs matte 3, får du meritp. för matte 4, 5 och/eller specialisering).

    Känner du till Arkitektprovet?
    Du får också gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar:
    campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    utbildning/campus-i12/visualisering-av-arkitektur
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering