Anonym

    Hej! Jag är intresserad av Civilekonomprogrammet inriktning Service Management vid Umeå Universitet. Jag måste läsa upp matte 3b för att bli behörig och kommer väl då hamna i urval BII? Jag är osäker om det räcker att läsa upp matten eller om jag behöver något mer meritpoäng och kanske då satsa på att också läsa spanska 4? Mitt meritvärde har varierat när jag tidigare sökt in (andra program) i olika urvalsgrupper 16,86 och ibland 17,36 (vilket jag heller inte förstår hur) Och antagningspoängen på Civilekonomprogrammet låg HT2020 på BI 18.23 och BII 17.10. Min fråga lyder då om det räcker att komma in där i höst om jag klarar matten? Eller ska jag plugga upp något mer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej!
    utan godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) är du till civilekonomprogrammen Obehörig och kan inte komma in. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Så, du är tvungen att skaffa dig godkänt betyg i matte 3b. Då blir du behörig och kommer delta i konkurrensen.
    Hur högt meritvärde som kommer ge plats är det ingen som vet på förhand. Det är fördelaktigt för dig att höja ditt meritvärde så mycket du kan och även göra högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.