elev
    Hej!
    Jag går nu sista året på gymnasiet och saknar 0,5 i merit eftersom jag inte har kunnat läsa moderna språk. Jag har hört att man kan göra prövning i arabiska som moderna språk 3 vilket ge 0,5 i merit men problemet är min skola inte erbjuder prövningar i kurser man inte har läst. Jag är medveten om att man kan göra prövning i denna kurs efter studenten men då tillhör jag BII gruppen som kräver betydligt mer i antagnings poäng. Finns det någon lösning för hur jag kan få full merit innan jag ta studenten för att inte ska räknas med i BII gruppen??

    Mvh
    Ali
    • Mikael : "full meritvärde" brukar man säga om en sökande har 22.5 i meritvärde, alltså max vad meritvärde kan uppgå till. I så fall behöver man ha alla A-betygen + 2.5 meritpoäng och A-betygen även i alla de kurser som ger dig meritpoäng. Det är extremt få elever som på gymnasiet uppnår alla A-betygen + även max antal meritpoäng och A-betygen även i meritpoängs-kurserna (uppskattningsvis kanske en på tusen elever som går ut gymnasiet med examensbevis). Det är tyvärr så att många gånger har eleverna inte möjlighet att läsa kurser som ger meritpoäng. Som tur är, kan man komplettera efter gymnasiet. Och ja, tyvärr prövas man med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen men man prövas även fortsättningsvis även i BI (direktgruppen) med det meritvärde man uppnådde på de kurser som ingår i examensbevis.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    Jag vill börja med att påminna om Högskoleprovet! Med resultat från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet. Du behöver fortfarande ha både grundläggande och särskild behörighet, men du får en ny chans i HP-urvalsgruppen!
    Och en annan sak... det går att få max antal meritpoäng (2.5) även utan moderna språk; i så fall för kurserna Engelska 7 (1.0 meritpoäng) och för högre kurser i matematik (1.5 meritpoäng).
    Vad krävs för behörighet i matte till den högskole-universitetsutbildning som du har som mål att komma in på? Om det är matematik 4 som krävs då får du 1.0 meritpoäng för matematik 5 och ännu 0.5 - för matematik specialisering.
    Du skriver att din skola inte erbjuder prövningar i kurser som man inte har läst, men det är ju inte endast just din skola, utan det är en allmän regel att gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall:
    - om eleven läste kursen och fick F i den
    eller
    - om undervisning i en kurs som är inskriven i elevens studieplan (i praktiken är det oftast obligatoriska kurser som omfattas av den punkten) ej kunde genomföras (t.ex att läraren saknades som kunde undervisa i den kursen, eller att eleven missade undervisning på grund av sin hälsotillstånd... bara för att ta ett par exempel). Gymnasieskolorna skriver, som regel, inte in i elevens studieplan en kurs som den skolan ej har möjlighet att ge undervisning i, med undantag av Obligatoriska kurser, så eleven måste få betyg i för att uppnå kraven för examensbevis.
    Att ha max antal meritpoäng är givetvis bra men det är långt ifrån alla elever som har möjlighet att uppnå det. Att en gymnasieskola inte kan ge alla elever undervisning i kurser som är valbara, ej obligatoriska, är en vanlig situation. Om din gymnasieskola har en lärare som är behörig att sätta betyg i arabiska som moderna språk (ej som modersmål) då kan din skola hjälpa dig genom att ge dig möjlighet att göra prövning på din skola. Det är inte förbjudet för skolan att göra det. Men om din skola inte ha en sådan lärare då kommer din skola i så fall köpa in den tjänsten och det kostar några tusen (OBS! prövnignsavgift på mer än max 500 kronor får ej tas ut av de som prövar, alltså elever, men den faktiska kostnaden i att genomföra en prövning uppgår till väldigt mycket högre summa). Och om just du får den hjälp och skola tar på sig den kostnad, då borde alla elever på din skola också få var sin "extern-prövning" vilket blir omöjligt för skolan, ekonomiskt sett.
    Att få meritpoäng är inte elevens rättighet. Det finns elever som på sina gymnasieskolor ej kan få några meritpoäng för att undervisning i de kurser som kan ge meritpoäng erbjuds ej av skolan. Att du uppnår så pass många meritpoäng ska du vara glad för!