Frida
    Hej!
    Om man har läst gymnasiet utomlands, och har läst matte 4, måste man då läsa matte 1a i sverige? Eller kan matte 4 täcka den kursen?
    Vad är fortast att göra när det gäller att få grundläggande behörighet, ska man läsa olika kurser i komvux eller borde jag ta en allmän kurs på folkhögskola?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vilka kurser du behöver komplettera med för högskolebehörighet framgår av bedömningen du får från Universitetet-& högskolerådet (UHR), när de har värderat dina utländska betyg.

    Vad gäller Svenska- du behöver skaffa godkänt betyg i Svenska eller SAS 3; eller klara TiSUS-test. Vad gäller matematik- om du fick bedömning att dina utländska studier motsvarar matematik 4, behöver du inte läsa matte.

    Var kan du fortast komplettera? Det beror på vad du behöver komplettera med. Du kan söka läsa på komvux och samtidigt söka till allmänna kurser på folkhögskolorna- och se var du kommer in.

    • Frida : Jag behöver komplettera 800 poäng utöver svenska 3 och engelska 5,6. Glömde fråga om jag läst engelska 7 utomlands behöver jag då läsa 5,6? De har översatt mina mattebetyg och det motsvarar matematik4.
    • Milla :

      Om det i UHR´s bedömningen står att du har utländska kurser/betyg motsvarande t o m engelska 7, då kan jag inte tänka mig att du skulle behöva läsa eng 5 och 6. Men gör planering tillsammans med SYV på komvux ( i de kommunen där du är folkbokförd ). Du får de bästa (mest rätta) svaren av SYV-en på komvux, som dagligen arbetar med just den typen av frågorna. Du kan annars läsa och tolka information på uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/grundlaggande-behorighet---oavslutad men det är inte din eller vår tolkning som spelar roll utan den tolkningen som Antagning.se kommer att göra (i fall du sedan söker till svensk högskola eller universitet). Som sagt, SYV-ar på komvux arbetar med den typen av frågor; de tittar på det utlåtande som du fick från UHR, kan prata med dig och ställa frågorna och sedan kan/bör ni tillsammans komma fram till vad du behöver komplettera med.