Emelie
    Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem!
    I augusti blev jag totalt slutkörd och utbränd pga att jag har hjärtfel och gick på två ansträngande läger som jag inte klarade av överhuvudtaget. Jag är nämligen fortfarande utbränd. Jag har en diagnos som gör att jag har ångest och depression. Men jaga ar bara en svag depression som gör att jag kan klara av skola och vardagen till stor del, men nu under denna termin har jag känt att jag inte klarar av att va i skolan överhuvudtaget. Jag har kompisar, men inte alls bra kompisar. Jag kan knappt prata med de och de förstår inte mig heller. Sedan har jag förklarat för min skola att jag mår dåligt och att jag inte klarar av att va här, men de förstår verkligen inte! Jag vet inte varför, men alla lärarna + rektor, skolläkare och till o med skolsystern är emot mig! Min mamma är också emot mig och vill inte ge med sig om att jag ska få hemstudier i en månad som jag känner att jag verkligen, verkligen behöver!! Det är faktiskt där som skon klämmer om ni förstår? Jag går på Lidingö och jag bor i Nacka vilket resulterar med 50 resväg varje dag! Jag blir helt slut pga det och att jag har fått en ny diagnos som heter högkänslig. Jag kan inte sortera inneryck elr sinnesintryck överhuvudtaget. Alla intryck går in som en röra i mitt huvud och jag blir helt slut av det varje gång och dag som jag måste koncentrera mig och ta in information! Jag har försökt hjälpa mig själv så mycket jag bara kan, jag har en psykolog. Hon hjälper mig att släppa saker jag grubblar mycket på och att hjälpa mig att komma över olika saker, men jag mår inte så mycket bättre av det! Jag ska därför också få Kbt hjälp från och med imorn. Känner ändå att jag måste få hemstudier iaf en månad denna termin. Jag klarar verkligen inte av att gå i skolan till sommarlovet! Jag kanske måste ha 1-2 månader med hemstudier i höst och vår också för det tar minst 1 år att bli återställd från min utbrändhet! Nu måste även min Kbt psykolog och min vanlig psykolog ha ett möta tillsammans med skolan för att de ska förstå min situation. Jag vill bara att de ska första, det gör de inte. De säger aldrig det hur mycket möten vi än har. Det enda mötena är till för är att se hur det går för mig i skolan, men de måste förstå att jag mår dåligt och behöver hemstudier. Man måste komma överens med i någon balans, men det fattar inte det. De tkr att det är bäst om jag slutar gymnasiet, men jag vill inte det! Jag vill plugga som alla andra, men de förstår inte det heller! Jag är så himla trött på de och jag har mailat min rektor om mina problem och situation men hon iggar mig totalt bara! Hon svarar inte ens!!! Blir så himla sur! Jag förstår inte varför de inte kan förstå mig. Om jag ska klara denna termin, behöver jag plugga hemifrån från o med halva april elr 1:a maj! Jag vet inte hur jag ska göra och nu hittar jag ingen bra kontakt till csn som jag förut hade heller, vet ni någon mailadress eller telefonnummer som man kan nå de på och säga hur min situation är?! Jag kommer verkligen inte klara hela denna termin och min mamma vill inte inse det heller, hon tror att hon vet bäst om allting. Hon vill inte hjälpa mig överhuvudtaget utan tänker bara på skolan, precis som lärarna. Jag måste verkligen få hjälp, men HUR gör jag?! Hur ska jag få min mamma och skolan att förstå mig?!
    På vilket sätt kan jag komma överens med csn, mina föräldrar och skolan??
    Tack på förhand, är tacksam för så många svar som möjligt!! Behöver det snarast för om jag ska få csn måste jag förbereda de nu!

    2 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    jag har samrått med kollegorna och än så länge har vi kommit på följande tankar/tips/ideér och förslag:

    "... sjukskrivning vore på sin plats. Hsp är ingen diagnos men jobbigt. Skolchefen är den man kontaktar om inte rektorn gör sitt jobb."

    "... Du är myndig och det är nu du som bestämmer över din skolgång, inte dina föräldrar. Kan du få ett läkarintyg (sjukskrivning) och ett samtal med elevhälsoteamet."

    Ännu ett förslag är att Förlänga skoltiden - dvs att rektor söker Förlängd studiegång för din del och om det blir beviljad, kan du läsa på gymnasiet även under nästa läsår.

    ***

    Allmänt om studier på distans. Det är endast en gymnasieskola i Sverige idag som /på prov/ får bedriva distansundervisning dit eleverna söker själva, på egen hand - Korr-on-line gymnasiet. Konkurrensen till den skolan är stor eftersom många av olika anledningar vill läsa på distans.

    Övriga elever som inte vill eller kan läsa på Korr-on-line - läser på skolorna /klassrumsundervisning/. Det förekommer dock att kommuner köper distansundervisning för enskilda elever. Det är dyrt. Därför gör kommuner det endast i undantagsfall. Elever och föräldrar får ofta kämpa hårt och länge för att få en kommun köpa distansundervisning för en elev.

    ***

    Ang. CSN och Studiebidraget... CSN "går på" de uppgifter som din skola rapporterar till CSN. Det är meningslöst att kontakta CSN. Kontaktuppgifter till CSN finns på deras hemsida - och det är inte förbjudet att du kontaktar CSN. Men det är 100% så att CSN går på de uppgifter som din skola "rapporterar in" - och oavsett vad du säger till CSN, kommer de handlägga och besluta enligt vad din skola har skickat för uppgifter. De uppgifter som CSN vill ha

    1. om du är inskriven på gymnasiet

    2. om du läser på heltid /deltidsstudier ger inte rätt till Studiehjälp/

    3. om du är närvarande i skolan /vid fler än 4 timmar olovlig frånvaro per månad - dvs när inte läkarintyg finns eller ngt. alldeles Extra har hänt - måste gymnasieskola rapportera "för mycket olovlig frånvaro" - och då dras Studiebidraget in automatiskt/.

    Personal på CSN kan prata med dig men de kan inte göra ngt. annat än att "gå enligt" de uppgifter som din skola har skickat till dem. Så det är på skolan som du måste "fixa CSN", inte hos CSN. Det är i alla fall det som vi känner till.

    Jag undrar om du har kontakt med kurator på din skola? Det är vanligtvis kurator som hjälper till i liknande situationer.

    • : Hej! Jag tycker inte att de accepterar fortfarande att jag behöver hemstudier iaf en månad denna termin. Jag har problem med vägen till min skola, funderade på distansgymnasium. Men det är nog inte bra för mig heller. Eller kan man läsa två kurser denna termin och sedan fortsätta nästa termin? Jag klarar nog intet av 7-8 timmar varje dag i skolan! Jag kommer bli utbränd igen! Jaga åsfe sluta med tre av mina aktiviter i höst också och jag kommer det. Så jag gör veklingen allt för att må bättre själv, men jag gör inte det!
    • : Oj råkade klicka på enter sorry!! Men jag behöver hjälp med att få hemstudierna genomförd i en månad, så det r skolan jag ska prata med om det då? Men om det säger att jag ska sluta där de som jag inte vill pga att de har anpassat sig så mycket redan bara att det ändå inte räcker för mig!! Jag blir jättetrött pga min Hsp sjukdom varje gång jag åker hem från skolan. Jag klarar inte åka till skolan pga det hela denna termin!! Det är verkligen där skon klämmer! Jag behöver en månad extra som ledigt! Kan min skola avskeda mig om de är så fräcka när de får veta att jag anmäler rektorn till skolschefen? Jag vill gå kvar där till sommaren, men jag behöver hemstudier från 1:a maj. Skolan har fått läkarintyg nu, men jag vet inte om Helan fortfarande sitter och skriver frånvaro på mig som hon inte heller kan pga min depression! Hoppas ni kan hjälm mig igen, vad skulle va bäst för mig i denna situation??
    • : Oj skrev fel igen, sorry alltså! Jag behöver hemstudier från 1:a maj. Behöver inte ledigt för jag läser just nu bara Svenska och Engelska och vill verkligen bli kvar med de två kurserna denna termin!
    • Anna : Jag förstår att det är mycket jobbigt för dig. Ring till Skolverkets Upplyssningstjänst, berätta om din situation och fråga om vad Skolverket kan råda dig att göra- tel.nr är 08-527 332 00 och tel.tid är på vardagar kl.9.30 - 11.30 och mellan 13.00 - 15.00. En situation som du beskriver är ett UNDANTAG, som inte är beskriven i några regler och paragrafer. Då blir det "upp till rektorn" i så fall... tyvärr. :(
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har inte hela "bilden", har bara läst det som du har skrivit i din fråga, och jag vet inte om mina råd/tips blir till hjälp men jag föreslå att du

    1) tittar på möjlighet att läsa på en folkhögskola*<< eller på komvux**<<. Det är inte nu, på en gång... men efter sommaren i så fall... Tycker i alla fall att det är bra för dig att veta att man kan läsa in sin gymnasiekompetens även på andra ställen än gymnasieskola! :)

    * på en folkhögskola kan man läsa från det året som man fyller 18 år, men det är extremt sällan de tar in mitt i terminen, utan du kan söka nu och börja efter sommaren, tror jag;

    ** på komvux kan man läsa från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år ELLER om man har "genomgått" en 3-årig gymnasial utbildning. Om du inte hoppar av gymnasiet, utan försöker "traggla dig igenom" så gott det går, kan du läsa på komvux, komplettera och ta examensbevis från Komvux sen.

    2) Självstudier - du kan föreslå på din skola att du läser på egen hand och försöker sedan klara slutproven i kurserna... vet ej om du kan få det beviljad. Det är upp till rektorn.

    När du skriver att du vill ha "distansstudier" så tror jag du menar att du vill ha handledning och UNDERVISNING på distans, via dator. Det är inte alls konstigt att önska sig det, men för en vanlig skola, som annars inte har distans - är det Extremt mycket jobb att skapa den möjligheten. Det krävs mycket lärartid till det och därför blir det mycket dyrt. Sedan tänker personal också att det skapar "preudikat" - på ren svenska betyder det att andra elever kommer också begära läsa på distans /av diverse olika anledningar/ och det vill man så långt som möjligt undvika. Korrespondensgymnasiet<< erbjuder distans /men det är "på prov" som Skolverket sedan ska utvärdera/. Konkurrens om platserna på Korr<< är hård. Mitt i mars kommer de inte ta in, är jag helt säker på. Det är dock inte förbjudet att kontakta skolan och fråga.

    3) om du känner att du inte får hjälp på din skola som du behöver och har rätt till, vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Om du inte får hjälp där, kan du anmäla detta till Skolinspektionen>>>. Det är din rättighet. Om hur du anmäler - läs här>>.

    Så som jag ser det, så borde det bästa lösningen bli att du får Läkarintyg som sjukskriver dig. Om du blir sjukskriven på heltid, kan du i så fall gå i skola så mycket du orkar eller inte gå i skola alls... du kan under alla förutsättningar bedriva självstudier.

    Om du inte kan få sjukskrivning, råder jag dig försöka hänga med i skolan så gott du kan under resten av året. Om du är i skolan - då skolkar du inte och då har du rätt till Studiebidraget, oavsett vilka betyg du får. Sedan tar du med dig de betygen du får i juni och söker till folkhögskola eller komvux för att komplettera.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    Jag har nu läst om din fråga och dina kommentarer. Jag gissar på att du fyller 20 år under 2017. Om det stämmer, så får inte rektor på någon gymnasieskola ta in dig senare än slutet på den här terminen, för du blir "för gammal" för ungdomsgymnasieskola.

    Om du skrivs in på en ny gymnasieskola innan den här terminen är slut, då får du sedan fortsätta läsa... men du kan inte byta skola, för att så fort du slutar på en gymnasieskola, då är det Komvux som gäller.

    Därför om du får Nej från en rektor som du ber att ta in dig från hösten 2017 - så kan inte rektorn ta in dig, pga du då redan tillhör komvux. "systemet" /dator/ kommer att säga ifrån och vägra skriva in dig på en ungdomsgymnasieskola (eftersom du tillhör då, enligt ditt personnummer, Komvux).

    • : Tack för ditt snabba svar! Ska anmäla min skola till skolinspektionen om jag inte får den hjälp, men jag har inte kontakt med min kurator heller som jag också tycker är konstigt pga min depression. Jag vill inte böjar på folkhögskola elr komvux nu då jag veklingen vill ta studenten så jag får byta skola i höst! Men har en fråga till! Har jag rätt att börja på en skola där rektor inte godkänner mig pga att jag har en assistent? Kan jag anmäla honom eller kan ni hjälpa mig att få honom att första? Jag vill börja på Lbs som jag gick förra året och jag trivdes inte där, men det tar bara 15 min max dit! Jag skulle må bäst av att få koman tillbaka det, men han ignorerar bara mig och säger att jag inte får börja där. Har till o med sagt att min assistent som jag har nu kan börja där med mig i höst också så han behöver inte göra nått, bara tillåta mig att få börja där! Hur gör jag med det problemet?? Återigen tack så mkt för så snabba svar! Uppskattar det verkligen!! Mvh Emelie
    • : Pa att jag har och behöver en assistent som hjälper mig med studierna *
    • : Pga *
    • Anna : Elevens rättighet är att söka till åk1 via gymnasieantagningen och konkurrera med sina grundskolebetyg. Får man plats den vägen, har man sin studieplats. Allt byta skola mitt i studierna är det tyvärr INTE elevens rättighet. Jag beklagar detta. Även om ledig plats finns, kan rektor ändå säga Nej. Detta pga rektor har övergripande ansvar och måste se till att allt på skolan fungerar, att lärarna hinner ta hand om de elever som redan är inskrivna på skolan. Om inte rektor ska få bestämma, kan man inte kräva att hen tar ansvar heller - för att det blir i så fall utom rektorns kontroll... om alla som vill ska få börja på skolan. Så är det "tänkt" i alla fall. Om jag tycker det är bra eller dåligt, spelar ingen roll. Jag kan inte förändra reglerna, utan endast berätta hur det funkar. :(
    • : Jag började redan gymnasiet två år senare, jag går 2:a året nu och tänker inte börja om när jag har 1:ans kurser avklarade och Engelska och Svenskan kommer jag klara i vår. Jag tänker absolut inte börja om 1:an, tar redan studenten året efter in syster och jag skulle hatagit studenten sommaren 2016! Tar redan studenten tre år senare än alla andra och kan absolut inte ta studenten 4:a r senare! Men kan jag inte ens få ringa honom och förklara, han säger bara nej och jag har förresten fixat assistent?? Jag behöver bara få tillåtelse att börja där i höst! Det är orks ånga mitt mående som jag kan/vill börja där bara. Har tänkt på fryshuset också så det blir det troligen, men du förstår vad jag menar?! Pga att jag är en HSP person så är de där 10 minturerna extra viktigt för mig! Det blir mycket jobbigare att ta mig till fryshuset än Lbs! Han vill inte ens lyssna på min situation! :// Det är faktiskt hans ansvar och plikt och göra det också. ber inte han att ha ansvar över mig ens elr se till att det går bra för mig i skolan för det kommer jag och min assistent göra!
    • Anna : Vi har inte föreslagit att du skulle söka in till åk1. Vi berättar bara vad som är DINA RÄTTIGHETER. När fyller du 20 år? Det är nämligen så här att om du fyller 20 år under 2017 - då är det för sent att byta till en annan gymnasieskola, utan du från 1 juli 2017 "tillhör" komvux. Var god svara: vilket kalenderår fyller du 20 år?
    Läs alla kommentarer