Isabel
    Mitt mål är att komma in på juridikutbildningen och jag vill komma in så fort som möjligt.
    Mina betyg är i genomsnitt medel, förutom ett F i matematik 2.
    Jag vet att högskoleprovet är ett sätt att höja mina poäng, men det känns osäkert att bara satsa på den. På vilka andra sätt kan jag höja mina poäng för att kunna säkra en plats?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan söka till folkhögskolornas allmänna kurser och läsa mot omdöme om grundläggande behörighet.
    Du kan också försöka få Max meritpoäng om du inte redan har det och höja betygen genom prövningar.
    Du kan också göra allt samtidigt- högskoleprovet, allmän kurs på folkhögskola och prövningar.

    • Vägledare :

      Du måste boka tid med SYV på komvux för en ordentlig genomgång och svar om hur du bäst går tillväga. Utred frågan om du har några meritpoäng redan nu. Om du har färre meritpoäng än max, som är 2,5 - har du god chans att på komvux läsa kurser som ger dig meritpoäng. Meritpoängen höjer ditt meritvärde ganska mycket. Exempel: en sökande som i sitt examensbevis har alla kurser betygsatta med C, har jämförelsetal på 15.0. Om hen inte har några meritpoäng, då är även meritvärdet 15.0 men om hen skaffar sig max antal meritpoäng, blir meritvärdet 17.5 (15.0 + 2.5), alltså med betygen i endast några få kurser, t.ex Moderna språk 3 och 4 och Engelska 7, kan man höja sitt meritvärde ganska mycket. OBS" kurser som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, du vinner därför på att ha så höga betyg i kurser som ger meritpoäng som möjligt.
      Du skriver om att du har F i kursen Matematik 2. Sök på komvux läsa kursen matematik 2a (detta även om du i ditt examensbevis har matte 2b, eller 2c). Eftersom det till juristprogrammet inte krävs ngt särskild matte, kommer godkänt betyg i matte 2 ge dig + 0.5 meritpoäng och ditt jämförelsetal kommer också höjas (får E i kursen, får du + 0.4 till ditt jämförelsetal och sedan även + 0.5 som meritpoäng). Skulle du få E i matte 2a, höjer du med det ditt meritvärde med + 0.9 (av totalt 22.5 möjliga) - det är ganska stor höjning. Skulle du fått D i matte 2a, blir höjningen + 1.0. Och vid betyget C blir höjningen + 1.1. Vid betyget A blir höjningen + 1.3. Ju högre betyg du får desto högre höjning av ditt meritvärde, men även E kommer ge dig en ganska stor höjning. Dessutom är det bra att kunna mer matte, oavsett vad man ska studera eller jobba med!

    Vägledare SYV

    Hej Isabel" Med "juridikutbildningen" tror jag du menar Juristprogrammet, stämmer det? Det Mikael SYV svarade till dig - stämmer. Men jag vill även påtala en annan möjlighet - att läsa UJIK och om man kommer in bland de cirka 20 bästa i slutet av kursen får man garanterad plats på Lunds universitets juristprogrammet. Läs om den kursen på Lunds universitetes webbplats.
    Och till självaste kursen UJIK kommer alla behöriga in, den ges på distans med obegränsad antal platser.

    ***
    Du får också gärna titta på Juridiskt grundår på Uppsala universitet. Innehåll i den motsvarar första och andra terminen på juristprogrammet. De som visar mycket bra resultat i slutet av grundåret kan tas in i termin 3 på juristprogrammet på Uppsala universitet.
    Du kan alltså både söka till juristprogrammen på alla lärosäten som erbjuder juristprogrammet + till UJIK och till Grundår på Uppsala universitet.