Shahrad
    Hej !

    Jag har läst ut åk 1 natur-natur i gymnasiet med passerande betyg i alla ämnen. Nu läser jag min andra termin efter en väldigt dålig start pga gymnasiebyten och kunksapluckor som upståt. Därmed går det inte särskilt bra. Jag undrade kring sakerna som sker om jag nu väljer att läsa om detta år och dessutom byta linje ?
    Undrade dessutom om det finns något nummer man kan ringa för att få vägledning eller annan hjälp kring sådanna frågor ?

    mvh shahrad

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tråkigt att du upplever problem i din studiegång. FRåGA SYV är öppet forum får att skriftligt kunna få svar på frågor om yrken och studier. Vi har ingen möjlighet att ge vägledning på telefon.

    Har du pratat med SYV på din skola? För personer som inte är inskrivna i ngn skola brukar kommunerna erbjuda möjlighet att kontakta SYV på ngn sort kommunala vägledningscentra. Vilken kommun är du folkbokförd i? om du svarar då kan jag se vart kommunen hänvisar - om det finns vägledningscentra i din kommun, alltså.
    Allmänt gäller: t o m det året du fyller 19 år kan du söka om till år 1 på gymnasiet. Senare kommer du "höra till" komvux.
    Gymnasiekompetens kan man läsa mot även på folkhögskolorna. Om du är eller snart blir 18 år kan du söka till allmänna kurser på folkhögskolorna där du kommer läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet.

    • :

      jag tillhör sollentuna komun. Dock pga att mina föräldrar inte kan hjälpa så måste jag ta tag i allt själv, i och med det känner jag inte att dem tar mig seriöst.

    • Mikael : Du kan även prata med kuratorn på din skola. Är du redan 18år?
    • : nej jag är 7 månader ifrån att bli 18
    • Julia : Då blir du myndig om 7 månader, så i vissa beslut behöver du fortfarande samtycke från dina vårdnadshavare.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Sollentuna finns det NAVIGATOR - se deras webbplats: sollentuna.se/forskola--skola/studie-och-yrkesvagledning - och mitt råd är att du kontaktar de som jobbar där, du kan ringa eller maila:

    Adress
    Turebergsvägen 1B

    Telefonnummer

    E-post
    [email protected]

    • : tackar så mycket allihoppa :) hör av mig om jag stöter på fler problem
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!