Pär
    Hej! Vill bli läkare eller lärare någon gång i framtiden. Tycker Matematik, kemi och Biologi är mycket lätt... ? Ska jag satsa på läkare eller lärare, inom naturvetenskap, eller ska jag satsa på något annat. Vill studera i Karlstad eller Stockholm. Skolan spelar ingen roll.

    Har en kompis som vill gå naturvetenskap, har 220 poäng.
    • : Hej! Man brukar ha som mått att man helst ska ha minst C i matematik och NO-ämnena om man väljer naturvetenskapsprogrammet. Teoretiskt sätt så räcker det med E i dessa ämnen (behörighetskrav för naturvetenskasprogrammet: bör man ha godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.) Men som jag förstått ska dessa elever ha fått svårt att klara av kurserna om de bara har E i ämnena, men att man ska helst ha minst C. Men det jag rekommenderar är att du "skuggar" en elev på de program du kan tänka dig att gå. På det sättet får du i alla fall en uppfattning om vad du kan förvänta dig på resp. program. Jag tycker att om du känner att dessa ämnen är lätta och du skulle tänka dig att jobba med naturvetenskap så tycker jag verkligen jag att du ska söka! Jag vet folk som kanske inte hade toppbetyg i grundskolan men lyckades komma in på läkarprogrammet! Sedan så är naturvetenskap det bredaste programmet, så om du skulle vilja bli något som inte har med naturvetenskap att göra så har du behörighet för väldigt många utbildningar! Men sedan kanske du inte har drivet att slutföra alla natur- och mattekurser, och det är ju bara du som vet om vad du vill. Du nämner inte fysik, hur känner du för det? På yrkena du nämner så finns det många arbeten att söka, särskilt inom läraryrket då det är stor brist på NO- och matematiklärare. Så det är inte bortkastad tid på natur! Angående gymnasieskolor så kan du söka de här: http://www.gymnasieguiden.se . Men några specifika skolor vet jag inte tyvärr. Men jag är inte SYV, så vänta tills SYV svarat så du vet att denna info är rätt och de kan även tipsa dig om olika gymnasieskolor! Lycka till med dina studier! MVH,
    • : Hej! Tack för svaret. Vad det gäller Matematik och Kemi har jag A. I biologi Har jag B, i Fysik och Teknik har jag C.
    • Anna : Du fick ett bra svar i Brendans kommentar men jag skriver ändå svar på din fråga. Kommer inom kort. Se mitt svar nedan. ANNA
    • : Hej! Ser att du ska få (eller har redan fått vid det här laget) svar från SYV, men kunde bara inte låta bli att svara på din kommentar! Du ligger ju över den här "gränsen" så att säga, och enligt mig så (om du tycker att NO och matte är kul) så ska du söka (enligt mig som sagt). Ska själv söka till natur och har C i både NO och matte (teknik hade jag till och med E.....) och jag tror att med driv så blir det nog inte svårt för dig att klara av det. Men som sagt, jag är ingen SYV så vänta tills du fått svar! MVH,
    • Anna : Det kan vara en mycket bra idé att prata med sina lärare på grundskolan och be om råd. Lärarna känner sina elever och känner kraven på de olika gymnasieprogram. Man kan ta upp frågan på utvecklingssamtalet eller be om ett annat (separat) samtal med sin lärare. Det skadar inte be om råd. Sedan behöver man inte följa de råden om man inte vill, men ofta har lärare ngt. värdefullt att tillägga eller i alla fall ngt. som får en att fundera lite extra över någon liten "detalj" eller så kan man få en helt ny idé eller ny syn på saker och ting. Så mitt råd är att be lärarna om råd inför ditt gymnasieval.
    • Julia : Du skriver att du har 245 poäng. Är det från betyg i åk8 som du har räknat på? De flesta elever höjer sina betyg i åk9 och även från höstterminen i åk9 - till vårterminen höjer de sina betyg. De allra flesta gör det. Du kan inte med säkerhet veta hur många betygspoäng du kommer ha i slutet på maj 2016, när betygen sätts för vårterminen i åk9. Det är vårterminens betyg i "nian" som gäller. Ingen hänsyn tas till vad man hade i betyg innan dess. Tänk på att Moderna språk ger extra betygspoäng. Om du läser Moderna språk, fortsätt med den kursen och försök lära dig så mycket du kan och få högre betyg i Moderna språk och för övrigt i alla andra ämnen. Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Edwan!
    Läkarprogrammet på högskolan/universitet är extremt populär och antal utbildningsplatser är liten i förhållande till antal sökande. Det kostar minst en miljon kronor att utbilda en läkare i Sverige och man kan därför inte ha många utbildningsplatser, det blir för dyrt för staten.
    Eftersom det är många med höga betyg som söker, blir det ibland utlottning bland sökande som alla har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser plus max antal meritpoäng och har så högt Meritvärde som kan ha, dvs det går inte att ha högre men ändå kan det hända att man inte får plats på läkarutbildningen pga det finns flera sökande med allra de högsta betygen än antal platser på utbildningen.

    Jag vill inte skrämmas men situationen på läkarutbildningar har varit sådan i många år nu och inget tyder på att det blir någon förändring. En extra chans har man att komma in på resultat av högskoleprovet men då måste man ha väldigt högt resultat.

    Det är betydligt lättare att komma in på lärarutbildningen, jämfört med läkare.

    Att du tycker om Matematik och Kemi och har A-betyg i de ämnena är jättebra. Du kanske kan satsa på att bli lärare http://www.framtid.se/yrke/laerare
    i Matematik och Kemi och kanske t o m undervisa på högskola i de ämnena eller forska.
    Andra yrken som kan vara av intresse för dig är t.ex.
    Kemist http://www.framtid.se/yrke/kemist
    Kemiingenjör http://www.framtid.se/yrke/kemiingenjoer
    och Matematiker eller Statistiker http://www.framtid.se/yrke/statistiker

    Angående gymnasieprogram så är det Naturvetenskapsprogrammet som passar bäst om du tycker att matte, kemi, fysik och biologi är lätt och roligt att läsa.
    Du kan söka till alla de skolorna i Karlstad och i Stockholm som erbjuder NA, inriktning "naturkunskap". Sök många olika utbildningar i båda städer.
    Eftersom du inte kan vara folkbokförd i Karlstad och i Stockholm samtidigt, kommer din ansökan till en av de städerna behandlas av en annan antagningskansli (du blir en "långväga" sökande där, kan man säga :) och du kan därför bli Antagen till en skola i Karlstad och till en skola i Stockholm - samtidigt. Då kan du välja sen - i vilken stad du ska läsa.
    Tänk på att den stad där du INTE är skriven/folkbokförd - där har du små chanser att komma in på en kommunal skola, därför att kommunala skolor prioriterar de elever som är skrivna/folkbokförda i den egna kommunen. Du kan givetvis söka till kommunala skolor också men där kan du få plats enbart om alla egna behöriga sökande kom in och det finns efter det platser kvar.
    Riksrekryterande utbildningar är alla elever förstahandssökande till men konkurrensen är stor och där krävs det ofta hög summa betygspoäng (16 bästa betyg från grundskolan).
    Du har störst chans att få plats (och här menar jag i den staden där du INTE är folkbokförd) på en friskola. Detta pga till friskolor är alla elever förstahandssökande.
    I Stockholm hittade jag ca 40 skolor som erbjuder NA, naturvetenskap & du kan se alla dem på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=&order=school

    I Karlstad hittade jag 12 st. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&orientation=&variant=&county=Värmlands+län&municipality_id=190&office_id=&order=school

    du kan söka till alla dem - både i Stockholm och i Karlstad, därför att det är obegränsad antal alternativ som man får ha i sin gymnasieansökan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör av dig igen om jag inte lyckades besvara din fråga eller om du kommer på en ny fråga.
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA

    Ser nu att jag har missat det med din kompis som har 220 poäng, skriver du. Vilken stad vill kompisen läsa i? Vill din kompis ställa en egen fråga? Hen är mycket välkommen att ställa frågor till oss, kan du hälsa från oss på Fråga SYV.