Alice

    Hej!

    Jag har precis sökt till det naturvetenskapligaprogrammet under den första gymnasievalsperioden. Jag har dock börjat fundera på om jag tog rätt beslut eller inte. Jag vet att det kommer en omvalsperiod men är osäker på om den linje jag vill söka går att söka vid omvalsperioden. Jag funderar på att istället söka IB-programmet och undrar som sagt på om jag kommer kunna göra det under omvalsperioden?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Man brukar kunna söka även till IB-programmet >>> under omvalet men för säkerhets skull hör med Gymnasieantagningskansliet eller med den IB-skolan dit du vill söka. Du kan också direkt kontakta den IB-skola som du är intresserad av och fråga när de har tester/antagningsprov till IB. Ganska ofta ligger de testerna under senare delen av mars och du kan kanske delta i proven, även om du ej sökte till IB-programmet under valperioden; det brukar nämligen gå bra att komma in på proven, om du pratar med IB-koordinator (jag kan inte lova dig det, men det brukar, alltså, gå att fixa - allt som oftast) och i så fall behöver du inte vänta med att göra pröven senare, det kan vara lika bra att ha det avklarat så fort som möjligt.

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    Mikael syv