Patrick

    Hejsan jag håller på och tittar på utbildningar och ingenjör inom datateknik ligger högt upp på min lista. De kräver att man ska ha matematik 3 vilket jag håller på och läser upp samt kemi 1 och fysik 2. Grejen är att jag redan läst naturkunskap 2 men den innehåller ju bara delar av allt. Måste jag läsa både fysik 1 och 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patrick!
    om en högskoleutbildning kräver (för särskild behörighet) kurser i fysik och kemi, så är det just de kurserna som du ska skaffa dig godkända betyg i.
    Naturkunskap 2 innehåller, precis som du skriver delar av kurserna Fysik1a, Kemi1 och Biologi1, inte hela kurser. Exempel: du skriver att din högskoleutbildning kräver fysik2 (bland annat) och du har läst naturkunskap 2, som innehåller en del av kursen fysik1... så du behöver först läsa fysik1a och sedan fysik 2.
    Att du tidigare läst naturkunskap 2 kommer göra det lättare för dig att läsa gymnasiala kurser i kemi och fysik (och även i biologi, om du skulle göra det).
    Vad matematiken anbeträffar, så kräver civilingenjörsprogrammen godkänt betyg i matematik 4. Kan finnas vissa högskoleprogram som "nöjer sig" med matematik 3, ofta 3c i så fall (alltså 3b räcker inte). Se noga vilken kurs i matte som just din utbildning kräver.