Kimia
    Jag vill veta vilket resultat jag kan få på Hp,men Hp är inte förrän 24 oktober.
    Det är viktigt för mig att veta,angående mitt val att byta till Na.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Jag förstår att du vill veta men det är omöjligt - hur kan vi eller någon annan veta vilka rätta eller felaktiga svar du kommer att ge på frågor som ännu inte har formulerats av dem, som sätter ihop högskoleprovet?

    Ang. ditt "val att byta till Na" - så har vi några gånger förut förklarade för dig att en elev kan inte "välja att byta" utan en elev frågar rektor på det programmet dit man vill byta och får ett svar och det är rektors beslut som gäller. Har du frågat rektor på NA och fått svar?

    Ang. SÖKA TILL ÅK1 - det vill säga - göra om val till gymnasiet och gå om ett år: du söker på ett vanligt sätt så som du gjorde när du gick åk9 och konkurrerar om en utbildningsplats mot de elever som idag går i åk9. Sedan om du får en plats i åk1 kan du svara Ja eller Nej på Antagningsbesked. Det är, alltså, först när du kom in och fick en plats som du kan ta ställning till om du accepterar platsen eller inte. Du kan då svara Nej till en plats på NA och stanna där du är nu och fortsätta läsa ditt nuvarande program, vilket vi också rekommenderar att du gör.

    Varför jag och mina kollegor inte tycker det är en bra idé att du vill söka till NA? Du har tidigare förklarat att du inte har topp-betyg i matematik. På NA (och på Teknik) läser man det avancerade spåret i matematik och formellt sett, räcker det med E i Matte från åk9 för att eventuellt kunna komma in på NA men sedan får elever som problem med matte: det går fort och är svårt. Avhopp från NA beror oftast på att eleven inte hänger med i matte. Vi vill därför avråda elever som har lägre betyg än C i matte från åk9 i grundskolan att i första hand söka till NA eller till Teknik.

    Det är du och dina vårdnadshavare som får fatta ett gemensamt beslut om hur du vill göra. Vi kan bara ge råd. Vi bestämmer inte. Vi har gett dig diverse råd under många månader nu. Det verkar inte som att du har förstått att Fråga SYV kan bara just GE RÅD: vi bestämmer inte och vi har ingen makt att påverka att du blir antagen till någon utbildning eller ej. Vi ger just bara RÅD.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Om jag tackar nej till platsen på Na,kan jag då ångra mig och byta till just Na i slutet av Oktober?.Mvh
    • Anna : Det är Rektor på NA som får fatta det beslutet. Du har inte någon "rätt" att byta, ingen elev har. När man tackar nej till en utbildningsplats, "släpper man" platsen som om den aldrig har funnits. Platsen går då till någon annan elev från Reserv. Det är Rektors beslut som gäller men skulle jag vara rektor på NA skulle jag svara Nej till en elev som vill komma in i slutet av oktober för att NA elever går igenom så pass mycket matte och andra ämnen från mitten på augusti till slutet på oktober /det är 2,5 månader/ - att det är för sent att komma in. Så, jag gissar på att det blir ett Nej från rektor. En annan anledning kan vara att det inte finns någon plats. Den platsen som du tackar nej till går till en elev från reserv och så är alla platser upptagna. Så kan det också bli och då får du ett Nej av den anledningen. Återigen: det är REKTOR PÅ NA som beslutar om någon elev får BYTA till skolan/programmet.