Anna
    Jag har funderat på att bli läkare, men har verkligen ingen lust att gå naturvetenskapliga linjen på gymnasiet då det är väldigt mycket plugg där. Annars har jag funderat på ekonomi eller vård & omsorg. Går det?
    Jag vill veta vad jag måste läsa till på komvux i så fall och hur bra betyg jag måste ha i gymnasiet ungefär.
    Hur mycket kostar läkarutbildningen i Uppsala?
    Vad är snittlönen för AT-läkare?
    Vad är snittlönen för ST-läkare?
    Hur mycket ledighet får jag?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, om du går Vård och omsorg (VO) så så får du komplettera med ganska mycket matte och no-ämnen inom vuxenutbildningen efteråt - fördelen med VO är ju att du får teori och praktik inom alla möjliga vårdmiljöer och det kan ju vara en bra förberedelse inför läkarutbildningen.

    Många skolor som har VO kan nog erbjuda en del högskoleförberedande kurser så du inte behöver läsa alla på Komvux efteråt eller på sk Naturvetenskapligt basår på högskolan. Kolla med skolorna som är intressanta för dig vilka kurser dom kan erbjuda dig under dina år på gymnasiet. Du behöver följande kurser utifrån VO för just läkarprogrammet: Svenska 2+3, Engelska 6, Matte 2-4, Kemi 1+2, Biologi 1+2, Fysik 1+2. Ganska många kurser alltså.

    Går du Ekonomiprogrammet behöver du lägga till Matte 3-4, Kemi 1+2, Biologi 1+2, Fysik 1+2.

    Här kan du läsa mer om Läkarutbildningen http://www.lakarutbildningar.se/

    Här kan du leta löner för olika yrken http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp

    Hur mycket ledig du har är svårt och säga, det kan nog variera mycket beroende på vilken tjänst man får. /Lena, Syv