Nfnfnfnf

    Hej, det är så att jag överväger att läsa till ämneslärare mot gymnasieskolan men nu till min fundering. Jag vill gärna bli lärare i italienska och franska men det finns endast ingång franska i kombination med andra ämnen. Kan jag börja en programutbildning med ingång franska och engelska som andra ämne och läsa italienska vid sidan av? Hur blir jag behörig lärare i italienska också? Jag har italienska 1-3, franska 1-4 och engelska 5-7 från gymnasiet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det går att ansöka om utökning av lärarlegitimationen- alltså, om du blir legitimerad gymnasielärare i vilka ämnen som helst och skaffar dig högskolepoäng i Italienska, kommer Skolverket utöka din legitimation.
    Fråga annars studievägledare på lärarhögskolan om det skulle gå byta studier i engelska mot italienska.