Victoria
    Jag tog i våras studenten, jag pluggade då Handelsprogrammet. Har inte lyckats hittat något jobb ännu och funderar nu på att utbilda mig, en tanke jag fick då var civilekonom. Min fråga är då hur går jag tillväga för att utbilda mig till det? Måste jag "gå om" gymnasiet eller räcker det med att jag läser till några kurser på exempel komvux för att sedan ta mig in på en högskola?

    Tacksam för svar. MVH.

    Victoria.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Victoria,
    behörighet till Civilekonom är
    Grundläggande behörighet + Matematik 3 och Samhällskunskap 1b

    Har du godkända betyg i Svenska 2 och 3 och Engelska 6 i din gymnasieexamen från Handels/administration?
    Om inte, behöver du läsa även de ämnena, dvs
    Svenska/svenska som andra språk 2 och 3
    Engelska 6
    och så kurserna för Särskild behörighet som i detta fallet är
    Matematik 2a och 3b
    och du behöver troligtvis komplettera även Samhällskunskap (du har troligtvis en kurs Samhällskunskap 1a1, 50 poäng - betygsatt din din gymnasieexamen och behöver därför läsa ännu en 50 poängs kurs Samhällskunskap 1a2, som tillsammans är lika mycket värda som Samhällskunskap 1b, 100 poäng.

    Du behöver inte läsa om hela gymnasiet. Om du kompletterar med de kurserna som behövs för just Civilekonom, kan du sedan söka den utbildningen.
    Råder dig boka tid för vägledning/studieplanering på komvux/vuxenutbildningen i din kommun (där du är folkbokförd). Ta med dig det dokumentet du fick när du slutade gymnasiet i somras. Du kommer då att gemensamt med en SYV på komvux göra Studieplanering och kan få hjälp med att göra ansökan till nästa kursstart. Beroende på om du har Svenska 2,3 och Eng 6 i din examen från gymnasiet eller ej - kan du behöva läsa en eller två terminer kom komvux för att bli behörig att söka till Civilekonom.

    Önskar dig allt väl! Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare