Sandra

    Hej! Jag har tidigare gått frisörlinjen på gymnasiet och har nu funderat på att börja plugga igen. Jag läste om flygledare och tyckte det verkade intressant men jag hittar ingen information om var man kan söka för att få göra testerna som krävs för att komma in på utbildningen. Jag har sökt runt på www.lfv.se men hittar inget. Hur söker jag? Jag har godkända betyg i både engelska 5 och matematik 1a, behövs det något mer än så för att kunna söka? /sandra

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    behörighetskraven till Flygledarutbildningen ser man på lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav
    om yrket kan man se allmän info på framtid.se/yrke/flygledare

    Se också frågor-och-svar på lfv.se/bli-flygledare/vanliga-fragor och just svar på frågan:

    och ang. info om testerna - feast-info.eurocontrol.int

    • : Hej, tack för svaret men jag syftade mer på hur man anmäler sig till att göra testerna. Jag har varit inne och tittat på dom länkarna innan men jag kan inte hitta någon information om det.
    • Anna :

      Jag har inte heller hittat info om just var man ansöker om UTBILDNINGEN till flygledare. ... det står att man inte ska anmäla sig till testerna utan man blir kallad till testerna, efter det att man ansökte till utbildningen. Men var - på vilken sida eller kanske genom att maila till dem, kan inte jag heller se... kan vara så att just nu kan man inte ansöka. Borde i så fall stå när ansökningsperioder är... snopet, faktiskt! :(

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick idag svar från LFV; var god läs nedan:

            Vår ansökningsperiod för detta året har precis avslutats och vi har dessvärre inte några möjligheter att ta emot ansökningar nu. Vi ser ett stort behov av att utbilda flygledare framöver och kommer att öppna för ansökningar igen under hösten 2020. Information om detta kommer att uppdateras inom kort på bliflygledare.se

    Liselotte