Saga

    Hej! Jag är en elev som går i tvåan och har just skrivit klart mitt slutprov i fysik och presterade tyvärr inte så bra ifrån mig. Nu så undrar jag om det är försent att få ett högre betyg än F eller E i fysik? Då jag verkligen behöver betyget för mina poäng sen för högskolan. Ligger bra till i de andra ämnena men det är just fysiken som sliter mig isär. Ska jag söka till komvux för provtagning? Nu så kanske det är lite lånsiktigt men är det helt kört för mig att bli veterinär om jag inte får upp mitt fysik betyg? Har forfrande motivatationen till att plugga men det är något som inte dirket kopplar sig när det kommer till fysik trots timmarna jag lägger ner på det. Kommer alt att ligga på högskoleproevt då? Har hört att det inte är så många ur urval två som kommer in till veterinär utbildningen. Eller borde jag rent av byta skola till en som inte läst klart fysik 1 än? (vilket jag helst inte vill då jag trivs på min nuvarande) Vad är eran tips?

    Mvh Saga Svensson

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saga!
    om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, inkl. fysik 1a, så gör du det du kan! Ingen kan göra mer än sitt bästa!
    Att byta skola är inte så lätt, det är mycket som ska "klaffa" för att bytet skulle kunna genomföras, och om du trivs på din skola, så är det kanske "dumt" att chansa --- även om det blir möjligt att byta, så kanske du trivs sämre på en annan skola sen?
    Till veterinärprogrammet kommer du behöva ha godkänt betyg i fysik2. Ingen kommer att titta specifikt på betyget i fysik1a. Du kan t.ex ha F i fysik1a in i ditt examensbevis. Om du kommer ha godkänt betyg i fysik2, kommer du blir behörig (vad gäller fysiken).
    Yrket Veterinär är i Sverige mycket populärt. Konkurrens till veterinär programmet brukar därför vara tuff. Endast alla A-betygen i alla gymnasiala kurser brukar inte ge plats, utan man måste även ha meritpoängen, så att man ska komma över 20.0... 20.0 får man om man har alla A-betyg i alla kurser från alla 3 år på gymnasiet, men det räcker tyvärr inte för att lyckas komma in på veterinärprogrammet.
    Om du har svårt för fysiken, se om du kan uppnå godkänt betyg i fysik2. Om inte - blir du obehörig till vet.programmet, även om du får A-betygen i alla andra kurser på gymnasiet + max antal meritpoäng (som är 2,5).
    Antagningsstatistik till vet.programmet på SLU:

    De senaste fyra åren har inte antagningsgränsen sjunkit under 20.0 som du kan se i tabellen, ovan. 20.0 får man i fall man har alla A-betygen från alla kurser på gymnasiet.
    Exempel: om du får F i fysik 1a och E i fysik2, kommer ditt jämförelsetal bli 18.4 (i fall du har alla andra betygen på nivå A). Har du då t.ex även 2.5 meritpoäng (t.ex från engelska 7, moderna spårk 3 och matematik 5 och A-betygen även i de kurserna), kommer du få meritvärde på 18.4 + 2.5 = 20.9 och det är exakt det meritvärde som senast gav plats i BI, direktgruppen.
    Med exemplet ovan vill jag påvisa att i fall du har alla andra A-betygen + max antal meritpoäng, så är det inte uteslutet att komma in på veterinärprogrammet direkt efter gymnasiet, även du i ditt examensbevis har F i fysik1a och endast E i fysik2.
    Annars så kan en behörig sökande som t.ex endast har alla E-betygen och inga meritpoäng och med det har endast 10.0 att konkurera med i betygsgruppen - komma in med högt resultat från högskoleprovet. I HP_urvalet prövas man med högskoleprovsresultatet (dock måste man ändå vara behörig, alltså godkänt betyg i fyisk 2 blir ett måste, om du vill komma in på vet.programmet).

    • : Tror jag kommer fixa fysik 2 då jag bestämt mig för att spendera sommarlovet till fysiken. Men jag vet att det krävs höga betyg till veterinärutbildingen men det har alltid varit min dröm att bli det... Men finns det en chans att komma i på veterinärprogramet om man får högt i HP? Hur mycket kan HP egentligen avgöra betygen? Om en person haft extremt låga betyg från gymnasiet och sedan fått runt 2.0 hade personen kunnat få sitt drömyrke?
    • : Om jag skulle få E i fysik 1 hade jag kunnat läsa upp det? Och har urvalsgrupp 2 en stor påverkan på de den högskola jag vill läsa på?
    • Anna :

      Om du får E i fysik 1 (jag tror du menar fysik 1a), då kan du, efter gymnasiet försöka komma in på den kurs på komvux eller söka om du hittar var du kan göra prövning. Får du högre betyg än E i den kursen, kommer det högre betyget räknas in i BII, kompletteringsgruppen. ... Det brukar vara svårare att komma in i en svensk högskoleutbildning i BII, kompletteringsgruppen, men det kan också slumpa sig så att det blir lättare att komma in i BII och svårare i BI. Du kan inte göra annat än att kämpa för så höga betyg som möjligt! Lycka till med dina studier!