Isabella

    • Hej! Har så mycket funderingar över framtiden, ena dagen vill jag jobba inom yrke1 och nästa dag yrke2 och dagen därpå yrke3 osv. Jag kan inte bestämma mig över vad jag vill "bli" då jag är en mångsysslare. Samt att jag är så skoltrött, så en längre utbildning för mig finns inte på kartan. Men ändå så behöver jag utbildning för att kunna bli nånting. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har en större stress över framtiden, jag vill hitta en snabb lösning på utbildning samt jobb. Hur kan jag gå tillväga? Har gjort massvis med yrkestest och jag får massa träff på många bra yrken men de kräver minst 3 årig högskoleutbildning och det hindrar mig. Min lokala syv och jag kommer inte bra överens och jag känner mig väldigt vilsen och ensam. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,
    du är fortfarande mycket ung. Du kan ta vilket jobb "som helst" eller vilket du kan få, nu, snarast, för att skaffa dig mer arbetslivs- och livserfarenhet. Vilka jobb man kan få med relativt lite utbildning kan du se många exempel på - i yrkespresentationen Gymnasiekompetensyrken.
    Du har fortfarande minst 40 år kvar till pension, det är lång tid.
    Vilken utbildning har du nu? Klar med gymnasiet? Vilken utbildning gick du på gymnasiet? Har du jobbat förut och i så fall med vad?
    Kortare utbildningar finns bl.a på folkhögskolorna och inom yrkeshögskola.

    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutb. (jag valde att ge exempel på, nedan, på endast de yh som är max 1 år långa):
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan
    nackademin/valfardstekniksamordnare
    hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician

    Studie- och yrkesvägledare

    På tal om att komma på vad man vill jobba som... så kan man faktiskt jobba för lönen och göra roliga saker på fritiden. Man behöver inte nödvändigtvis älska det man jobbar med. Förresten, finns det nästan ingen som älskar sitt jobb precis vareviga dag; nästan alla blir trötta på sina jobb emellanåt.
    Om du är en person med många intressen och vill göra Olika saker, gillar variation och vill bestämma själv vad du sysslar med - så kan ett vinnande koncept för dig vara att du hittar ett sätt att försörja dig på (här kan man också försöka satsa på små utgifter - att man försöker leva billigt) och jobba med det du kan och så mycket du behöver för att kunna ha råd att leva och bo.
    Och du gör då det du tycker om som Hobby, på fritiden. En stor fördel i det är att du gör då precis vad du vill när du vill inom de områden som du gillar: om det är att skriva, måla, ta hand om djur eller spela musikinstrument eller kanske resa... precis vad du vill och då kan du ändra dig också och överge vissa intressen till förmån för andra intressen.
    Om man jobbar med det som man gillar mycket, blir man ofta rätt så besviken när chefen har andra idéer än en själv och så måste man göra som chefen säger (för man har inte råd att förlora jobbet). På sätt kan det "roliga" i jobbet gå förlorat. Suck... :(