Anton
    Hej!

    Jag har svårt med engelska både att förstå och kunna tala. Jag vill bli bättre på det hur ska jag göra för att bli det? Jag har gått komvux men de blir inte att jag får de framsteg som ska nå mitt mål. Hur tycker ni att jag ska göra? Är det här ett stort problem det finns liksom inte någon kod gör så eller så?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton, du kan testa anlita en privatlärare, ex. via ngt. Läxhjälpföretag, ex via Allakando.

    Varför man har svårt för främmande språk kan bero på en mängd olika ursaker.
    Det kan helt enkelt vara så att du inte är "språkbegåvad", att dina talanger ligger på andra områden. Det är kanske helt enkelt så att du bör välja ett yrke där du ej behöver använda dig av engelskan. Alla behöver ju inte bli tolkar, språklärare eller jobba med ngt. annat som kräver att man är bra på engelska.
    Det finns en mängd yrken där man kan klara sig utan att kunna så bra engelska.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    ibland finns det "dolda hinder", ex. känner jag till ett fall då en person hade en ovanlig och komplicerad hörselskada (det visade sig att han hörde vissa frekvenser men inte alla som människoöra bör höra). Det visste han inte själv om. Han undrade också - precis som du gör - varför han hade svårt för att lära sig språk.
    Som tur var, kom en av lärarna /tillsammans med kurator/ på att kanske är det ngt. problem med hans hörsel... och japp! Det visade sig på "hörselskrining" att han hade lite nedsatt hörsel - inte så värst, men ändå... och då fick han remiss till en audionom. Det konstaterades efter en undersökning av en specialist att han hade en sort komplicerat och sällsynt hörselskada som gjorde att "vissa delar av vissa ord försvann för honom"...han hörde inte allt som man ska höra. Och hur kommer det sig att han själv inte visste om det? Jo, den förklaringen han fick är att förmodligen är det så att han lärde sig att Kompensera, "gissa" sig till de delar av ord som han inte hörde - ibland gissade han rätt och ibland fel... det blev rätt knepigt för honom att lära sig främmande språk, alltså.
    Jag säger inte att du har ett liknande problem. Jag säger att du eventuellt kan ha ngt. problem, som du kanske inte själv känner till. Och att det kan vara svårt att hitta vad det är. Och även om man hittar, kan bli svårt, kanske t o m omöjligt att rätta till det. Och speciellt när du redan hunnit bli 25 år. Många ggr är det lättare att rätta till inlärlings-hinder när man är mycket ung.
    Därför tycker jag att Mikaels förslag kan vara det bästa för dig.
    I stället för att lägga massa tid och energi på att försöka lära sig engelska eller för att försöka hitta varför du har svårt för språk (främmande språk - för jag kan inte tänka mig att du har lätt för tyska, franska, spanska, japanska mm. men har svårt just specifikt för Engelska, eller hur?) - så kan det vara mycket mer produktivt att försöka hitta ngt. yrke där du kan bli mycket framgångsrik utan att behöva så mycket engelska eller ngt. annat främmande språk.
    Vad tycker du själv?
    Och svar på din fråga om någon sort "kod" finns om hur man lär sig språk eller specifikt engelska - så är svar både Ja och Nej. Olika människor lär sig på olika sätt. Och någon sort "kod" kan finnas som passar JUST DIG, som nyckel till just DIN BOSTAD. Om du går till en låssmed och ber om att han ska tillverka en "Nyckel" för dig - då kommer låssmeden fråga Hur ska den nyckeln se ut då? Det finna miljontals olika sorters nycklar ... :)
    Det ungefär på samma sätt som Nyckeln/kod till just din språk-inlärning ser ut...

    Liselotte