Miranda
    Hej syv!
    Jag ska börja nästa år mitt sista år på gymnasiet och går i vård och omsorg innan trodde jag verkligen att jag ville bli sjuksköterska. Efter en praktik inom LSS så har jag blivit säker på vad jag vill jobba med och det är inom LSS. Men problemet på min skola är att dom bara har akutvård som man kan läsa jag kan inte läsa fördjupning inom specialpedagogik. Har frågat min lärare och vi fick en ny rektor tidigare och den gjorde ett undantag för 3:orna i år. Min lärare säger att jag måste läsa akutvård för att kunna bli en helt utbildad undersköterska. Men jag vill inte jobba på en sjukavdelning, äldreboende eller hemtjänst det jag vill är att jobba på ett LSS boende eller inom daglig verksamheten. hur kan jag göra efter gymnasiet finns det någon möjlighet att jag kan läsa någon extra kurs som kan göra att jag kan jobba inom LSS?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Situationer när akut sjukvård kan krävas kan uppstå oväntat, på vilken arbetsplats som helst och var annars som helst och det är därför jättebra att kunna mer inom akutsjukvård även om man inte är utbildad inom vård, över huvudet taget.

    Du får annars fråga på din skola vad den kan göra för att ge dig mäjlighet att läsa de kurser du önskar; se också om du kan byta till en annan gymnasieskola som erbjuder de kurser du vill läsa.

    Ännu ett alternativ som jag hoppas blir möjlig - att läsa kurserna via komvux, efter gymnasiet eller om din blivande arbetsgivare kan skicka dig på fortbildning, när du blir anställd.