Julia
    Hej! Jag går sista året på en praktisk linje och jag har depression och den blir bara sämre. förr var jag alltid i skolan och på praktiken men nu orkar jag inte ens ta mig upp ur sängen. Har vart borta i 2 veckor om inte mer nu och dom på min skola vet varför jag är hemma även dom på praktiken och jag ska ta studenten i sommar men saknar massa praktik dagar... min mentor säger att vi kan ta bort den linjen jag går i så jag bara har religion och svenska men då känns det som jag gått 2 år i onödan och blir inget när jag gått ut ju...
    tar tabletter och väntar på tid på vuxenpsyk.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Julia,
    tråkigt att du mår dåligt.
    Bra att du har medicinering och kommer få träffa personal på vuxenpsyk, som du skriver i din fråga - då hoppas vi du får rätt behandling och kommer må bättre inom kort.

    Angående dina studier
    om du är sjukskriven, kanske du inte ska studera just nu. Samråd med läkare eller psykolog. Prata också med skolsköterska som kan förmedla kontakt till skolläkare - följ den medicinska personalens rekommendationer, är mitt råd. Hälsan är viktigare än stuider, tycker i alla fall jag. Man kan ju inte studera eller jobba om man är sjuk. Ta hand om din hälsa, det är det viktigaste just nu!

    Du skriver att du läste i 2 år "i onödan" - men det tycker inte jag. För det första, så fick du kunskaper. För det andra, gäller de betygen i enskilda kurser som du fick - tillsvidare.
    Du kan sedan, när du blir frisk, bygga vidare på de kurser som du redan har godkända betyg i.

    Tips! fundera på att be rektor att ansöka om förlängning av studiegång för dig.
    Fördelen här är att om det blir beviljat, att du ska kunna läsa på din gymnasieskola nästa år (i praktiken blir det som att gå om årskurs 3).

    Ang. "ta studenten" - så beror det på vad man menar. Att springa ut med mössan på och åka på flaket och skrika sig hes...? eller få Examensbevis? Kika gärna på framtid.se/reportage/studenten

    • : Men vill ta studenten få examensbevis och ha kul och sen inte göra mig besviken detta är ju vad jag kämpat stenhårt för! Sen vill jag läsa vidare på högskolan efter! Jag orkar med allt utom praktiken så tycker dom borde kunna ta bort den helt åt mig
    • Milla : Läser man på ett yrkesprogram är minst 15 veckor praktik obligatoriska och en enskild gymnasieskola kan inte ändra på de generella reglerna. Det är alltså inte upp till din skola eller upp till fråga syv. Examensbevis från ett yrkesprogram är bevis på att man är helt förberedd på att börja jobba inom det yrket och då har man även med godkänt resultat genomfört även den obligatoriska praktiken ...
    • : Vi har ju haft praktik sen i 1an varje vecka.
    • Anna : Vi förstår att du vill ta studenten och sedan komma in på högskola. Men det är precis som Milla skriver i kommentaren (ovan) inte upp till varken sig din skola eller oss på Fråga SYV, utan det är de generella reglerna för vilka krav man måste uppfylla för att få examensbevis från de olika programmen. Se gärna förklaring på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    • Anna : Det finns många olika krav på att få ut examensbevis, bl.a måste gymnasiearbete vara godkänt. Tillräckligt antal kurser måste också vara godkända. Det är rektor på din gymnasieskola som med sin underskrift försäkrar att du uppnådde kraven för examensbevis, om hen skriver under ditt Examensbevis. Du kan också höra med Skolverket, tel.nr 08-527 332 00.
    • Anna : Läser man som Lärling, läser man i så fall alla sina yrkeskurser på en arbetsplats; det blir i så fall väldigt mycket "praktik". Så, 15 veckor på ett yrkesprogram på gymnasiet är Minimikravet; många gymnasieskolor inkluderar mer praktik.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är tyvärr många elever som på gymnasiet, av olika anledningar, inte uppfyller kraven för examensbevis. Om de genomförde 3-årig utbildning på ett nationellt program men ej uppfyllde kraven för examensbevis, får de ett Studiebevis, som på komvux kan kompletteras upp till examensbevis. Det är lite friare vilka kurser som kan ingå i examensbevis från komvux, men man måste - på ett Yrkesprogram, ändå få godkända betyg i minst 400p. kurser som är specifika för just det programmet (Programgemensamma kurser). På komvux "förlorar" man betyget i idrott-och-hälsa 1 (den kursen får ej sedan 1 jan 2017, ingå i exambevis från komvux).
    Jag läste din fråga och de svar/kommentarer du fick - det är kanske ändå så att jag inte har "hela bilden" framför mig... men så mycket som jag har förstått så har du godkända betyg från år 1 och 2 på ett yrkesprogram och nu ej klarar av att gå på praktik i åk3, du vill komma in på högskola sen. Stämmer det? I så fall tänker jag så här: gör så gott du kan under resten av det här läsåret, få så många godkända betyg du kan  få. Sedan tar du   dina betyg  till Komvux och kan där läsa mot exambevis.

    På Komvux kan du försöka läsa mot Högskoleförbredande examen. Det är inte omöjligt att du kan klara det på 3 terminer på komvux.