Sofia

    Hej. Jag är mycket förvirrad just nu. Jag har nyligen fått reda på att jag kommit in på en utbildning i Lunds universitet, detta var inte mitt förstahandsval... Jag vill mycket hellre gå på en annan utbildning. Men det krävs att jag satsar på HP eller att plugga upp mina betyg. Är det värt att kanske testa på utbildningen i Lund eller är det bättre att satsa på sin drömutbildning? Jag är inte så långt ifrån min drömutbildning då jag har bra betyg och har redan behörigheten. Jag vet att beslutet är mitt men jag behöver lite råd om hur man kan göra i min situation. Tack!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sofia,

    i din situation kan man börja läsa på den utbildningen som man kom in på och under tiden anmäla sig till högskoleprovet och söka till andra utbildningar. Jag tänker så här: att du ändå sökte "utbildning i Lund" som du nu kom in på, måste ju bero på att du tänkte tanken att du ska läsa den utbildningen, varför har du annars sökt till den?
    Att du kommer få högt på högskoleprovet eller på annat sätt kommer in på din "drömutbildning", eller inte - kan ingen på förhand veta! Det vet du själv också.
    Om du har ändrat dig ang. "utb.iLund" som du sökte förut och tänkte att du kan läsa och absolut inte vill läsa den, då tackar du Nej  till den platsen i så fall. Det är ju ingen mening att börja läsa på en utbildning som man absolut inte vill gå.