Undersköterska

    Hej! Jag har tidigare skrivit men vill veta mer. Jag vill i längden bli psykolog. Jag tog studenten nu i somras och jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag flyttade från Oskarshamn till Göteborg för 5 veckor sen och har nu en egen lägenhet och jobbar som undersköterska. Men jag vill i längden bli psykolog. Hur går jag till väga? Vilka ämnen behöver jag ha för att kunna plugga till det? och vilka skolor kan jag plugga på ? Behöver jag plugga till något annat innan jag kan plugga till psykolog? Behöver jag göra ett högskoleprov eller kan jag försöka komma in med mina betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bella,
    i Sverige måste man få examen från psykologprogrammet för att kunna ansöka om legitimation som Psykolog. Psykologprogrammet är ett 5-årigt universitetsprogram som ges på flera lärosäten. I Göteborg ges den utbildningen på GU, Göteborgs universitet. Snabblänk till utbildningens egen webbplats - gu.se/studera/hitta-utbildning/psykologprogrammet

    Boka gärna tid med Studievägledare på komvux i Göteborg för att utreda om du redan nu är behörig eller om du behöver komplettera med kurserna och då kan du ansöka till komvux i Gbg (om du är folkbokförd i Göteborg). Tel.nr till komvux i Gbg är 031-368 30 00 och e-post [email protected]

    Vi på FRåGA SYV kan inte veta om du redan nu är behörig för att vi har ingen aning om din utbildningsbakgrund. Det som krävs för att bli behörig till psykologprogrammet är Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt. Om du har eller får examensbevis från gymnasiet eller från komvux och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, då har du grundläggande behörighet. Det finns också andra sätt att uppnå den, t.ex genom Omdöme från en folkhögskola.

    Du frågar också om du behöver göra högskoleprovet. Och jag vill svara så här: det finns inga nackdelar för dig i att göra högskoleprovet. Du "offrar" en dag då provet görs + avgift för att anmäla dig... Det du vinner är att du kommer prövas även i HP-urvalet, alltså får ännu en extra-chans att komma in på utbildningen.

    Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Psykologprogrammet är en av de mest populära utbildningar i Sverige. För att komma in på Göteborgs Universitets psykologprogram hösten 2021 krävdes det i direktgruppen (BI) 21.73 i meritvärde och i kompletteringsgruppen (BII) - 21.65 i meritvärde. Om man har alla A-betyg från gymnasiet (eller komvux) har man endast 20.0 i jämförelsetal, alltså räcker inte det. Man ska då även ha några merit/extra-poäng och A-betygen även i de kurserna som ger meritpoäng. Om meritpoäng för dig med examensbevis - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit Vad gäller matten, så får man meritpoäng från matematik 3 (eftersom matematik 2 krävs för särskild behörighet). Engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng och moderna språk 3 och 4 ger tillsammans + 1.5 meritpoäng.

    • Undersköterska : Okej tack! Finns det någon kortare utbildning, inte som psykolog då, utan något i den stilen som man kan gå bara för att vidareutbilda sig lite mer innan jag pluggar till psykolog?
    • Julia : När du skriver "vidareutbilda sig lite mer" menar du då skaffa dig erfarenhet av att ha läst på högskolenivå? eller menar du för att lättare komma in på psykologprogrammet?
    • Undersköterska : Både och
    • Julia :

      Högskolestudier kommer inte påverka din möjlighet att komma in på psykologprogrammet. För att skaffa dig erfarenhet av att läsa psykologi på högskolenivå kan du söka fristående kurser i psykologi. Du måste dock vara behörig. Obehöriga tas inte in på svenska högskoleutbildningar. Titta t.ex på den här liten kurs på GU: gu.se/studera/hitta-utbildning/filosofiska-och-psykologiska-teorier-om-drömmar - den kräver endast Grundläggande behörighet. Den ges på 25% av studiefart, alltså kräver endast 10 timmar/vecka i studieinsats, i genomsnitt. Eftersom kursen ges på så låg fart, går den att kombinera med heltidsjobb.

    Läs alla kommentarer