Sebastian

    Jag tog studenten 2021 och fick ingen examen för fick F i ett ämne som antingen va programfördjupning eller individuellt val. Läste historia 2 eller 3. Jag funderar på att läsa till hudterapeut. Man behöver vara godkänd i svenska och naturkunskap vilket jag är. Tror ni jag behöver läsa upp mitt ämne för och få en examen. Eller ska jag höra med skolan om jag kan ansöka ändå. Kan inte se vilka betyg jag hade någonstans. Men om jag skulle behöva läsa upp. Måste jag läsa historia då eller kan jag välja något annat ämne?

    • Julia : vilken utbildning till Hudterapeut vill du komma in på? Är det en yrkeshögskoleutbildning eller en privat utbildning? Skicka gärna en direkt-länk till utbildningens beskrivning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    om den utbildning du vill komma in på ligger inom en annan skolform än högskola-universitet, då är det inte nödvändigt att du tar ut examensbevis.
    Om du vill ta ut examensbevis från komvux, så kan du ta in F-betyget i ämnet historia in i ditt examensbevis. Minst en kurs i ämnet historia måste ingå i examensbevis från komvux, men den kan ingå med betyget F. Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du skriver om att du inte vet vilka betyg du har. Kontakta den gymnasieskola där du läste - du har rätt att få dina betyg "på papper" som ett utbildningsdokument. Om du inte uppfyllde kraven för examensbevis, bör du få ut ett Studiebevis eller Studieintyg.  Du kan få hjälp av komvux. Komvux kan begära ut dina betyg av gymnasieskolan.
    Det finns några yrkeshögskoleutbildningar till Hud- och SPAterapeut. När man söker till yrkeshögskola är det fördelaktigt att ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux, men är inte ett absolut krav. Du kan söka på de meriter du redan nu har. Jag kan dock inte lova dig att du kommer in. Yrkeshögskola värdesätter arbetslivserfarenhet och stor hänsyn tas till motivation och resultat av tester och intervjuer, och betygen spelar viktig men inte avgörande roll.