Elev

    Hej, det är så att jag hade en dålig upplevelse När det gäller min praktikplats på syv programmet. Kan det på verka till att bli vägledare? För min handledare sa till mig "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag underkänt dig.". Sen så sa hon "jag hade inga problem när det gäller vägledningssamtalen". Detta sänkte mitt självförtroende totalt och jag vill detta väldigt. Det var så mycket nya moment i denna kursen tex fas 2 och egan. Så jag blev så förvirrad hur jag skulle göra. Jag hade en tydlig plan om hur jag skulle utföra det med det blev ändå inte om hur jag hade tänkt mig. Och vägledningssamtalen blev inte alls bra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Naomi!
    Jag råder dig prata med lärarna på SYV-programmet: säg till dem precis som det är, berätta vad som hände och var ärlig med vad du känner och tänker på. Lärarna på SYV-programmet har erfarenhet av olika sorters situationer som kan uppstå på och i samband med praktikperioder. Det kan ta olika lång tid för olika personer i att "bli varm i kläderna". Om du vill bli SYV väldigt mycket, då bör du kämpa för din dröm. Viktigt att tänka på att SYV är (i alla fall ännu) ett icke-reglerat yrke; det finns ingen legitimation att söka. En "behörig SYV" brukar man kallas för om man har examen från SYV-programmet, men det finns många SYV-ar anställda på skolorna, som inte har SYV-utbildning, utan har någon annan utbildning, t.ex kan de vara utbildade Informatörer, Lärare, Beteendevetare, Bibliotekarier m.fl. Man kan alltså få anställning som SYV utan examen från SYV-programmet.

    • Elev : Har pratat med mina lärare och dem förstår sin situation och att de sa att praktiken är ett lärotillfälle. Och det verkade som att jag ej behövde göra om praktiken. Men de kan underkänna uppgifterna och dem sa att då får man göra om det