Bert
    Hej, jag läser andra året på naturvetenskapsprogrammet och jag känner att jag har valt fel program då jag har väldigt svårt för att läsa något jag inte tycker är kul, vilket jag inte tycker de naturvetenskapliga ämnena är. Som en följd av detta går alla ämnen utom naturämnena bra och naturämnena går åt skogen. Jag har redan bytt ut Fysik 2 mot ett samhällsämne som jag ska läsa i trean. Jag vet med säkerhet att jag inte ska läsa vidare inom naturvetenskap efter gymnasiet. Istället vill jag läsa journalistik eller musikkomposition. Frågan är om jag ska stå ut och få bra betyg i de ämnen jag klarar och låga betyg i naturämnena, eller om jag bör byta program och i så fall få läsa ämnen jag är riktigt duktig på, inom samhäll t.ex? Blir det mycket att läsa ikapp om jag byter till samhäll t.ex?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland upptäcker man att man valt helt fel - gör man det i ettan så kanske valet är mer självklart att välja om. Upptäcker man det i tvåan som du så kanske man måste fundera ordentligt innan man börjar om. Dessvärre är det ju så att om du börjar om så får du inte läsa om de kurser som du har minst E i -vilket jag antar att du kanske kommer att ha i många kurser gemensamt med Sam. Detta kan göra att det blir lite tunt på schemat när svenska, matte och engelska är borta och kanske även andra kurser som du har godkänt i.

    Men jag föreslår att du bokar tid hos din Syv på skolan och går igenom mer i detalj vad du skulle vinna/förlora på att börja om alternativt att fortsätta - kan vara svårt för mig att bedöma utan att känna till din studiesituation i detalj. /Lena, Syv