Elin

    Hej SYV! Jag är en tjej som i skrivande stund går mitt 3:e år på Natur och tar alltså studenten till sommaren. Jag har en stund nu funderat över vad jag ska göra efter studenten och känner att de flesta (typ alla) naturvetenskapliga utbildningarna på universitetsnivå inte alls låte intressanta. Jag har däremot kollat efter andra utbilningar (inte inom naturämnena) och fastnat lite för finmekaniker då jag är intresserad av teknik och tycker det är roligt att sitta och arbeta med händerna + reparera/fixa saker. Men då kommer problemet med att jag har helt fel gymnasiearbete. Jag har kollat efter utbildningar på yrkeshögskolor som leder till att bli finmekaniker men hittar absolut inga. Det enda jag kan hitta är att att gå elprogrammet på gymnasiet men jag kan väll inte börja om nu när jag går mitt 3:e år? Även om jag skulle kunna göra det så vet jag inte om det är något jag vill, skulle kännas som att jag har förlorat 3 år och jag vill ta studenten med en naturvetenskaplig gymnasialutbildning då det är bra att ha ifall man ändrar sig och sednare i livet vill utbilda sig på universitete. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra då jag inte hittar några utbildningar på någon yrkeshögskolor/komvux eller liknande.. Tacksam för tips :) MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin

    se ex. på en yrkeshögskoleutbildning - https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-karlskoga/kvalificerad-cnc-tekniker-produktionstekniker-med-inriktning-cnc-cad-cam

    och nya yrkeshögskoleutbildningar kommer att beslutas av MYH, myndigheten för yrkeshögskola i början av februari 2018. Kika gärna i mitten på februari på www.yhguiden.se

    Det är inte för sent att försöka byta in i åk 1 på t.ex El-och energiprogrammet, om du så önskar /om ledig plats finns på EE/.
    Vissa yrkesutbildningar, som t.ex "elektriker" eller "urmakare" är det mycket svårt att få om man inte fick dem på gymnasiet.

    Fler yrke som kanske kan bli av intresse för dig:
    guldsmed >>
    silversmed >>
    juvelfattare >>
    ädelstensslipare >>