Michel
    Hej!

    Jag går för tillfället ekonomi men är lite intresserad av att läsa vidare till läkare. För att bli behörig måste jag därför läsa in biologi, fysik, kemi 1 och 2 och matte 4. Jag undrar hur långt tid det skulle ta att läsa in dessa kurser på komvux?

    Jag undrar även hur betygen i dessa kurserna skulle påverka min merit. Om allt går som planerat kommer jag få mellan 20-21 i merit när jag tar studenten i sommar, men det lär inte räcka. Men räknas kurserna från komvux in i meriten eller kommer jag behöver komplettera mina gamla ekonomikurser för att få högre merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kurserna biologi 1 och 2, fysik 1a och 2 , kemi 1 och 2 samt matte 4 går på sammanlagt 750 poäng och kan läsas på heltid under 37,5 veckor (alltså tar det nästan 2 terminer, eller ett läsår).
    Komvux-betygen i kurserna kemi1, fysik1a, biologi1 - kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal.
    Komvux-betygen i kurserna Kemi2, Fysik2, Biologi2 och Matematik4 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal. Du vinner därför på att ha så höga betyg i de kurserna som möjligt.
    *****
    Du skriver att dina betyg kommer inte att räcka för att komma in på läkarprogrammet... jag föreslår att du även gör Högskoleprovet.
    Du kan också försöka höja de betygen du kommer ha i ditt examensbevis - i första hand genom prövningar.
    Om du inte kommer ha godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4 - kan du på komvux söka läsa de kurserna (för meritpoängen).