Emelie
    Hej!
    Jag kan börja med att säga att jag är 16 år och går mitt första år på gymnasiet, på ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Det är såhär att jag på senaste tiden har börjat ångra mig, och istället förstått att jag nog hellre skulle vilja utbilda mig till veterinär istället för jurist som jag varit inne på innan.
    Jag har bestämt mig för att inte byta, och riskera att behöva gå om ett år, utan väljer istället att läsa upp Matematik, Biologi, Kemi och Fysik senare som behövs för att kunna komma in på Veterinär-utbildningen.

    Jag har där med, i mitt val några frågor som jag jättegärna skulle vilja ha svar på! Det skulle verkligen underlätta för mig och mina studie-val i framtiden.

    1. Har komvux någon åldersgräns? Alltså måste man vara i någon viss ålder för att få studera där?

    2. Säg att jag läser 4 kurser: Biologi, Fysik, Kemi och Matematik på komvux. Hur lång tid kommer det då ta för mig att läsa dem kurserna, om jag väljer det absolut snabbaste alternativet och satsar fullt ut på alla kurserna.
    (Vill nämligen bli klar med kurserna så snabbt som möjligt)

    3. Har man möjlighet att läsa fler än en kurs samtidigt på komvux? Eller får man endast läsa en åt gången?

    4. Eftersom jag inte går Naturvetenskap på gymnasiet, utan läser upp dem ämnena som behövs för att bli behörig till veterinär-linjen, kommer jag då få sämre förutsättningar än andra att komma in på universitets-utbildningen?
    Kommer det tex vara så att folk som gått naturvetenskap får en större chans att komma in på programmet än mig, eller är det så att alla väljs lika, oavsett om man gått på komvux eller ej?

    5. Hur ser möjligheterna ut att plugga till veterinär i EU? Är det enklare att komma in? Hur lång är utbildningen? Och i vilka länder finns dessa utbildningar isåfall?

    Mycket stort tack för svar!

    Mvh Emelie

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Emelie, du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem.

    1. Har komvux någon åldersgräns? Alltså måste man vara i någon viss ålder för att få studera där? - svar: ja, komvux har en åldersgräns - det är från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år som man är behörig att läsa på komvux; men om man redan har genomgått 3-årig utbildning på ett nationellt program då kan man vara "hur ung som helst".

    2. Säg att jag läser 4 kurser: Biologi, Fysik, Kemi och Matematik på komvux. Hur lång tid kommer det då ta för mig att läsa dem kurserna, om jag väljer det absolut snabbaste alternativet och satsar fullt ut på alla kurserna.
    Svar: det är fyra ÄMNEN som krävs betyg inom för Särskild behörighet till Veterinärprogrammet; det är samma behörighet som till läkarprogrammet, nämligen godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och i matematik 4.  Ang. hur lång tid det tar att läsa upp de kurserna... om du på gymnasiet får godkänt betyg i matte 3, är det endast matte 4 som du behöver läsa inom matte och på heltid läser man den i 5 veckor. Inom fysik, kemi och biologi är det 6 kurser - på sammanlagt 650 poäng. På heltid läser man 20 poäng per vecka; ihop med matte 4 är det 750 poäng = 2 terminers studier på heltid. Läsa snabbare än på heltid kan bli svårt. att hinna under en termin blir väldigt svårt. Men försöka på gymnasiet välja matte 4, biologi 1 och kanske 2; om du kan läsa fysik eller kemi som valbara kurser på ekonomiprogrammet? - jo, det kan hända att du kan. Gör det i så fall, så blir det mindre att läsa sen.

    3. Har man möjlighet att läsa fler än en kurs samtidigt på komvux? Eller får man endast läsa en åt gången? Svar: På komvux finns det oftast möjlighet att välja - läsa en kurs åt gången eller blanda flera olika kurser. Vill man ha lärarledd undervisning, läser man varje kurs utspridd under en hel termin. På heltid läser man vanligtvis fyra kurser samtidigt. Dock kan det vara lite olika i olika kommuner.

    4. Eftersom jag inte går Naturvetenskap på gymnasiet, utan läser upp dem ämnena som behövs för att bli behörig till veterinär-linjen, kommer jag då få sämre förutsättningar än andra att komma in på universitets-utbildningen?
    Kommer det tex vara så att folk som gått naturvetenskap får en större chans att komma in på programmet än mig, eller är det så att alla väljs lika, oavsett om man gått på komvux eller ej? Svar: som reglerna ser ut nu, så prövas dem som Kompletterar efter gymansiet i BII, kompletteringsgruppen, och det är ofta svårare att få plats - eftersom den gruppen får färre platser per antal sökande att "dela på".

    5. Hur ser möjligheterna ut att plugga till veterinär i EU? Svar: om du vill jobba som Veterinär i Sverige, är det fördelaktigare att läsa i Sverige eller i ett annat nordiskt land, t.ex i Danmark eller i Finland... detta för att lättare få sin utländska examen erkänd i Sverige. Någon form av Veterinärutbildning borde finnas i alla länder; frågan är dock - ska du läsa på engelska? eller kan du ngt. annat språk, ex. franska, ungerska, polska - så att du kan ta till dig undervisning på det språket? Ska du läsa på engelska, är det begränsat antal utbildningar att välja på; det tillkommer också vissa kostnader; och sedan kan det blir problematiskt att få den utländska utbildningen erkänd i Sverige.