Evelina
    Jag har gått lärarprogrammet enligt en av de gamla utbildningarna (började ht.2009), men har en del rester och har haft uppehåll i ett år för att jobba. Många av de kurserna jag gick då finns inte längre vilket gör det svårt att ta igen dem, så nu undrar jag hur jag ska avsluta mina studier och få examen.

    Jag saknar sammanlagt 42hp: 15+6 i pedagogik på avancerad nivå, 15 i engelska på avancerad nivå och 6 i engelsk spåkdidaktik på avancerad nivå. Jag har dock gjort all praktik och jag är helt färdig med mitt andra ämne, historia.

    Går det att göra så att jag läser nya kurser som finns tillgängliga inom rätt ämnen så att jag får alla mina poäng och kan få min examen? Och visst är det så att antingen de 15 jag saknar i pedagogik eller de 15 jag saknar i engelska ska vara ett examensarbete? Spelar det någon roll vilket av ämnena jag skriver examensarbete i?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Evelina!
    Tyvärr så är din fråga väldigt "smal" (eller specifik) och kräver specialkunskap som enbart Studievägledare på lärarutbildningen har och inte vilken lärarutbildning som helst utan du måste vända dig till den högskola/universitet som erbjuder rätt kombination av ämnen.

    Det bästa är att vända sig till den högskola/universitet där du vill komplettera din utbildning och ta lärarexamen.
    Utifrån din fråga gissar jag att det gymnasielärare i engelska och historia som du vill bli. Stämmer det?

    Här får du en lista på de lärosäten som har examinationsrätt för gymnasielärare i Engelska och Historia:
    Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Halmstad, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Lunds universitet, Malmö högskola, Mittuniversitetet, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Umeå universitet, Uppsala universitet, Örebro universitet.

    Du kan vända dit till Studievägledningen på alla de ovan nämnda högskolor och universitet men om jag var i "dina skor" skulle jag i första hand prata med just den högskola eller universitet där jag velat få ut min examen.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA