Josefin
    Hej, jag skulle behöva lite hjälp med att få klarhet hur meritpoängen fungerar och vad som är bäst i mitt fall att göra. Jag går naturvetenskapliga programmet och har läst spanska 3 och mattekurser upp till matematik 5. Jag ansökte om att läsa Engelska 7 som utökad kurs i början av terminen men fick avslag för att klasserna var fulla. Jag undrar nu vad som är bäst för mig att göra för att få fullt meritpoäng, jag tror det inte skulle löna sig för mig att byta individuellt val till Engelska 7 då jag vet att jag kommer få E/D i kursen då engelska inte är mitt starka ämne. Hur ska jag göra på bästa sätt för att få full meritpoäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Josefine,
    max antal meritpoäng är 2.5.
    Det spelar stor roll VILKEN HÖGSKOLEUTBILDNING du söker för att kurser som krävs för behörighet till just den utbildningen ger inte meritpoäng vid ansökan till just "den utbildningen" men de kan ge Meritpoäng vid ansökan till en annan utbildning.
    Vad är behörighetskraven till den högskoleutbildning som du vill söka?
    OBS! Meritpoängen gäller bara vid ansökan till en svensk högskoleutbildning /dvs inte när du söker en Yrkeshögskoleutbildning eller utbildning utomlands/.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser kan du läsa om reglerna.
    Beroende på vilka behörighetskraven är till den utbildning som du i första hand är intresserad av - så kanske är Spanska 4 bäst för dig att läsa /du får då 1.5 Meritpoäng för Moderna språk, som är max inom Moderna språk/.
    Engelska 7 ger 1.0 Meritpoäng och E-betyg räcker. Även om E-betyg drar ner Jämförelsetal, så är höjningen med 1.0 Merit betydligt större än "sänkningen" pga "bara E betyg".

    Å andra sidan, om du har Eng.7 i ditt gymnasieexamen med "bara E-betyg" och sedan söker utbildningen där Meritpoängen inte spelar roll /inte räknas med/ t.ex. på en Yrkeshögskola eller utomlands eller på Handelshögskola i Sthm. (som inte tar hänsyn till Meritpoängen) - då har du "sänkt" ditt Jämförelsetal "i onödan", kan man säga.

    Det är en svår avvägning...

    Om du läser på länken som jag skickade /ovan/ kanske du själv kan lista ut på vilket sätt du får max Meritpoäng.
    I annat fall är du välkommen att ställa en ny fråga men uppge vilka behörighetskrav vad det gäller Matte, Engelska och Moderna språk - finns till den högskoleutbildning som du vill söka.

    Mvh
    Mikael SYV